XVIII edycja konferencji Pełno(s)prawny Student. Podsumowanie - Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego

Na niebieskim tle kartki papieru, długopis, filiżanka z kawą oraz telefon komórkowy

Za nami XVIII edycja konferencji Pełno(s)prawny Student, która odbyła się 4 grudnia w Krakowie w godz. 9.00-17.00.

Brało w niej udział ponad stu uczestników oraz zaproszeni goście.

Gościliśmy również przedstawicieli mediów: Radia Kraków oraz Magazynu Informacyjnego Osób Niepełnosprawnych „Nasze Sprawy”.

Po raz kolejny konferencja pokazała, jak ważne jest dyskutowanie o dostępności na uczelniach wyższych oraz wprowadzanie w tym zakresie realnych zmian. Niezwykle cenna okazała się również możliwość spotkania poza oficjalnymi prelekcjami i wymiana doświadczeń oraz nawiązanie nowych, międzyuczelnianych znajomości.

Tegoroczna tematyka konferencji

Tegoroczna edycja wydarzenia skupiała się na bieżących zagadnieniach, związanych z dostępnością uczelni wyższych, takich, jak:

  1. Misja, cele, zadania i inicjatywy Komisji ds. Dostępności Uczelni przy Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich.
  2. Nabór i realizacja projektów 3.1 „Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego” (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju).
  3. Wsparcie asystenta na uczelni – odpowiedź na bieżące potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami (Uniwersytet Gdański, Stowarzyszenie „Twoje Nowe Możliwości”, Fundacja Biznes Bez Barier).
  4. Budowanie sieci szansą dla rozwoju uczelni (Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie).
  5. Prosty język na polskiej uczelni (Uniwersytet Warszawski).

Nabór i realizacja projektów 3.1 „Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego”

W czasie swojego wystąpienia, prelegentka Anna Marciniak z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju przytoczyła dane liczbowe, w tym liczbę uczelni, które złożyły wnioski w naborze „Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego” oraz kwoty, które uczelnie otrzymały.

Poza tym Anna Marciniak skupiła się m.in. na przybliżeniu „Centrów wiedzy o dostępności”.

Podkreślała m.in., że nie ma ograniczeń, co do podmiotu, który może stać się partnerem w projekcie, jednak istotne jest, by posiadał osobowość prawną. Projekt może być realizowany w partnerstwie, dzięki czemu możliwe jest budowanie i rozwijanie interdyscyplinarnego podejścia do projektowania uniwersalnego, a także wykorzystanie w działalności centrum wiedzy i praktycznego doświadczenia partnera.

Więcej informacji znajdziecie w prezentacji.

Wsparcie asystenta na uczelni – odpowiedź na bieżące potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami

W tym bloku udział wzięli dr Justyna Rogowska z Uniwersytetu Gdańskiego oraz Ariel Fecyk ze Stowarzyszenia „Twoje Nowe Możliwości”. Swoim osobistym doświadczaniem wsparcia asystenckiego podzieliła się Beata Cichy z Fundacji Biznes Bez Barier.

dr Justyna Rogowska przytoczyła wyniki badań, przeprowadzonych przez nią na uczelni w okresie 4-19 listopada 2024 r. Dotyczyły one otrzymywanego wsparcia ze strony asystenta dydaktycznego.

Zgodnie z wynikami badań, wsparcie ze strony asystentów dydaktycznych ma charakter wielowymiarowy, a jego zakres i natężenie jest zróżnicowane ze względu na typ i rodzaj niepełnosprawności studenta/ki. Co więcej, zakres wsparcia musi być każdorazowo indywidualnie określany zgodnie z potrzebami studenta/ki. Zapewnienie usługi wsparcia asystenta dydaktycznego jest obowiązkiem każdej uczelni.

Podczas swojego wystąpienia Ariel Fecyk ze Stowarzyszenia „Twoje Nowe Możliwości” mówił m.in. o tym, czym jest asystencja na uczelni, jakie rodzaje asystencji możemy wyróżnić, jakie zasady asystencji obowiązują na uczelni i do kogo owe wsparcie jest kierowane.

Ponadto Ariel Fecyk wskazywał na zakres zadań i czynności asystenta na uczelni oraz przedstawił, jakie dylematy „muszą” rozwiązywać zarówno osoby, które wsparcie oferują, jak i te, które je otrzymują.

Na koniec przedstawił zakres wsparcia asystenckiego, realizowanego przez Stowarzyszenia „Twoje Nowe Możliwości”.

Budowanie sieci szansą dla rozwoju uczelni

W tej części konferencji występowali Anna Duczmalewska z Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie oraz dr inż. Szczepan Moskwa z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Anna Duczmalewska mówiła, jak obecnie jest rozumiana dostępność na uczelni, dlaczego tak ważne jest budowanie partnerstw oraz jak ono przebiega. Pełnomocniczka Rektora ds. Osób z Niepełnosprawnością nie unikała też trudnych zagadnień, takich jak wskazanie najczęściej popełnianych błędów w partnerstwie.

Ponadto Anna Duczmalewska wskazała na zalety partnerstwa oraz przedstawiła charakterystykę Krakowskiej Sieci Dostępności Kultury.

dr inż. Szczepan Moskwa mówił przede wszystkim, na czym polega Akademia Dostępności Plus, podkreślając, jak ważnym jest zaangażowanie w proces dostępności nie tylko samej kadry uczelni, lecz również studentów.

Wskazywał również, jak ważna jest wymiana doświadczeń oraz współpraca w budowaniu dostępności, a także jest istotne są środki pozafinansowe.

„Dostępność wymaga ciągłego rozwoju” i to warto zapamiętać.

Prosty język na polskiej uczelni

Konferencję zakończyło wystąpienie prof. Moniki Kresy z Uniwersytetu Warszawskiego, która przybliżyła zagadnienie stosowania prostego języka na uczelni.

Profesora Kresa wyjaśniła, czym jest prosty język i czym nie jest, podkreślając, że jest to sposób komunikacji w układzie nierównorzędnym (np. między uczelnią a osobami studiującymi), a nie między ekspertami.

Przybliżyła również „Polski standard prostego języka” oraz wskazała jego ustandaryzowane zasady, do których należą:

  • określenie odbiorcy i celu tekstu,
  • dbałość o układ i kompozycję,
  • dobór odpowiedniego słownictwa,
  • używanie jasnej, naturalnej składni,
  • sprawdzanie tekstu.

Więcej szczegółów w prezentacji.

Podsumowanie

XVIII edycja konferencji Pełno(s)prawny Student pokazała, jak ważne i potrzebne jest organizowane przez nas co rok wydarzenie. Mamy nadzieję, że tegoroczna edycja przyniosła wiele inspirujących pomysłów na nowe działania i pozwoliła spotkać się w szerszym gronie. Liczymy na to, że zobaczymy się z Wami za rok, a także z przedstawicielami nowych uczelni, które dopiero wejdą na ścieżkę dostępności.

logotyp PAP
plansza z logotypami partnerów medialnych i honorowych
uczestnicy konferencji

uczestnicy konferencji

prowadzący konferencję oraz dr Anna Rdest witający gości
Wróć do początku strony