Urząd Miasta Gdyni przyjazny dla osób niesłyszących - Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego

Napis Miasto Gdynia, po lewej stronie herb miasta. Na czerwonym tle biały miecz, na nim dwie złote ryby

Miło nam poinformować, że coraz więcej placówek publicznych w Polsce stawia na dostępność.

Do czołówki liderów dołączył właśnie Urząd Miasta Gdyni, w którym osoby ze szczególnymi potrzebami mają dostęp do:

  • usług tłumacza języka migowego online,
  • specjalnego numeru telefonu, pod który można wysyłać smsy,
  • listy urzędowych spraw do załatwienia,
  • instrukcji obsługi systemu rezerwacji wizyt w języku migowym.

Usprawnienie pracy Urzędu stało się możliwe dzięki środkom przyznanym przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Przyznano go na wyposażenie stanowisk pracy w ramach programu „Stabilne zatrudnienie”.

Dzięki nim pracownicy Gdyńskiego Centrum Kontaktu zyskali niezbędny sprzęt oraz oprogramowanie by zadbać o profesjonalną i skuteczną obsługę osób z niepełnosprawnością słuchową.

Jak skorzystać z poszczególnych udogodnień?

Tłumacze języka migowego, Beata Pukło i Marek Dorosewicz są dostępni w Centrum Obsługi Mieszkańca w Centrum Riviera. Przyjmują interesantów w sobotę, raz w miesiącu, po wcześniejszym umówieniu się.

Tłumacze mogą pomóc załatwić sprawy związane z:

  • dowodem osobistym,
  • prawem jazdy,
  • Kartą Mieszkańca,
  • innymi dokumentami, dostępnymi w Centrum Obsługi Mieszkańca.

Nowością w Urzędzie są również video rozmowy, dzięki której niesłyszący mieszkańcy będą mogli „pomigać” na żywo z tłumaczem języka migowego na temat swoich  spraw urzędowych.

Tłumacze są dostępni online w każdy poniedziałek i wtorek w godzinach od 10:00 -12:00. W zależności od potrzeb, planujemy wydłużyć czas pracy.

GCK również tłumaczy na język migowy procedury urzędowe w Biuletynie Informacji Publicznej czyli jak załatwić daną sprawę, jakie dokumenty należy przynieść czy jaka jest opłata w przypadku takich spraw, jak:

  • zameldowanie na pobyt stały, 
  • rejestracja pojazdu, 
  • zgłoszenie o zbyciu pojazdu,
  • wydawanie prawa jazdy z powodu zmiany danych. 

Instrukcja obsługi systemu rezerwacji wizyt również została przetłumaczona na język migowy.

Na specjalny numer telefonu przeznaczony dla osób niesłyszących 519-071-505 można wysyłać wiadomości sms.

Dzięki powyższym rozwiązaniom Gdynia, jako jedno z pierwszych miast w Polsce, staje się całkowicie dostępna i przyjazna dla osób niesłyszących.

Serdecznie gratulujemy!

Wróć do początku strony