Zachęcamy do zapoznania się z naszą najnowszą publikacją „Standardy Dostępności w Samorządzie”.
Czym są „Standardy Dostępności w Samorządzie”?
„Standardy Dostępności w Samorządzie” to zestaw wskazówek, wytycznych i dobrych praktyk dotyczących zapewniania lub poprawy dostępności usług publicznych świadczonych przez samorząd terytorialny.
Publikacja powstała w projekcie Dostępny samorząd 2.0, realizowanym przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz partnerów:
- Fundację Instytut Rozwoju Regionalnego,
- Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
- Śląski Związek Gmin i Powiatów.
Projekt realizowany jest w Działaniu 3.3 „Systemowa poprawa dostępności” Priorytetu III „Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami” programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Czego dowiecie się z publikacji?
Z publikacji „Standardy Dostępności w Samorządzie” dowiecie się m.in., jak powinna wyglądać:
- Dostępność architektoniczna infrastruktury jednostek samorządu terytorialnego
- Dostępność informacyjno-komunikacyjna usług publicznych
- Dostępność cyfrowa usług publicznych.
Publikacja jest również cennym źródłem informacji na temat tego:
- na czym polega obsługa osób ze szczególnymi potrzebami,
- jak powinno przebiegać zatrudnianie osób ze szczególnymi potrzebami w jednostce samorządu terytorialnego.
Czemu mają służyć Standardy Dostępności w Samorządzie?
W najbliższym okresie publikacja będzie pilotażowo wdrażana w 80 jednostkach samorządu terytorialnego wyłonionych do uczestniczenia w I etapie realizacji projektu „Dostępny samorząd 2.0”.
Doświadczenia zdobyte w trakcie pilotażowego wdrażania w samorządzie standardów dostępności zostaną następnie wykorzystane do ewentualnego zaktualizowania SDS.
Jakie są korzyści, wynikające z wdrożenia Standardu?
1. Wdrożenie Standardów w JST pozwoli osobom ze szczególnymi potrzebami w sposób samodzielny i na zasadzie równości z innymi skorzystać z usług publicznych, w tym z przestrzeni publicznej, środków transportu zbiorowego, technologii i systemów informacyjno-komunikacyjnych.
2. Wdrożenie Standardów będzie stanowiło odpowiedź na zróżnicowane potrzeby zwiększającej się grupy osób ze szczególnymi potrzebami, korzystających z usług publicznych.
3. W samorządach, które wdrożą Standardy, dostępność usług stanie się normą.
4. Wdrożenie Standardów pomoże w budowaniu wizerunku JST jako otwartej na klienta z różnymi potrzebami i skutecznie realizującej usługi publiczne.
Kim są odbiorcy SDS?
Grupą docelową, do której kierowane jest niniejsze opracowanie, jest szeroko rozumiana strona samorządowa:
- włodarze miast, gmin i powiatów z terenu całej Polski: prezydenci, burmistrzowie, wójtowie i starostowie,
a poza tym:
- koordynatorzy do spraw dostępności,
- pracownicy samorządowi.
Co jeszcze warto wiedzieć o Standardach Dostępności w Samorządzie?
„Standardy Dostępności w Samorządzie” to narzędzie ułatwiające osobom ze szczególnymi potrzebami korzystanie z usług publicznych.
Samorządowcom pomagają tworzyć warunki, które zapewniają dostępność wszystkim obywatelom. Standardy te zawierają informacje i wskazówki, jak skutecznie poprawić dostępność w lokalnych instytucjach.
Istotną część SDS stanowią także:
- Matryce audytowe, które ułatwią prowadzenie działań związanych z analizą bieżącego poziomu dostępności oraz monitorowaniem postępów w procesie zapewniania dostępności.
- Karty Dostępności Usług – listy kontrolne, które pomogą zidentyfikować najistotniejsze aspekty Standardu (z uwzględnieniem charakteru oferowanych usług).
- Poradnik „Samorząd bez barier”, będący zestawem wskazówek i dobrych praktyk w zakresie roli koordynatora ds. dostępności, planowania i monitorowania dostępności, uwzględniania zagadnień związanych z dostępnością w zamówieniach publicznych czy też podnoszenia kwalifikacji i kompetencji personelu. Poradnik został przygotowany przez Spółdzielnię Socjalną FADO w ramach projektu EFS pn. „Samorząd bez barier”, realizowanego przez MSWiA w partnerstwie z Fundacją Instytut Rozwoju Regionalnego, a następnie zaktualizowany w ramach projektu „Dostępny Samorząd 2.0”.
Standard uwzględnia aspekty związane z zapewnianiem dostępności wszystkich działań prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, nie tylko w zakresie usług kierowanych do obywateli rozumianych jako beneficjentów ich działalności, ale także jako pracowników tych jednostek.
Wdrożenie wytycznych ma na celu osiągnięcie pełnego stanu dostępności.