Do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych trafił projekt rozporządzenia ministra edukacji, zmieniający rozporządzenie w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania.
Chodzi m.in. o konieczność uzupełnienia minimalnych wymagań dla sprzętu komputerowego o regulacje dotyczące potrzeby realizacji usług w zakresie AAC, czyli wspomagających i alternatywnych metod komunikacji.
Do kiedy trwają konsultacje społeczne?
Konsultacje rozporządzenia potrwają do 30 lipca br.
Jak zgłosić uwagi?
Uwagi i opinie można przesyłać na adres sekretariat.dkotc@men.gov.pl.
Czym jest AAC?
AAC (Augmentative and Alternative Communication), czyli komunikacja wspomagająca i alternatywna to działania, których celem jest pomoc w porozumiewaniu się osobom niemówiącym lub posługującym się mową w ograniczonym stopniu.
W AAC zamiast słów i zdań można używać znaków:
- graficznych (piktogramów, obrazków, symboli),
- manualnych (gestów),
- przestrzenno-dotykowych (np. przedmiotów).
Użytkownikami wspomagających sposobów porozumiewania się mogą być dzieci, młodzież i dorośli, którzy słyszą, ale nie używają mowy. Mogą to być m.in. osoby z porażeniem mózgowym, specyficznymi zaburzeniami mowy, mutyzmem, niepełnosprawnością intelektualną lub np. osoby po udarze.
Dla każdej niemówiącej osoby zespół specjalistów buduje indywidualny system komunikacji, aby mogła ona używać zamiast mowy jakiegoś systemu znaków.
Z AAC wiąże się użycie technologii wspomagającej, czyli np. komputera do komunikacji z mową nagrywaną lub syntezowaną oraz/lub odpowiednim oprogramowaniem, zapewniającym dostęp do znaków, symboli, czy liter.
FIRR a AAC
W latach 2019 – 2022 FIRR realizował projekt Elementarz AAC urząd przyjazny osobom z trudnościami w komunikowaniu się, w ramach którego powstały:
- Model realizacji usług publicznych dla osób z trudnościami w komunikowaniu się,
- Model w języku prostym,
- Kurs e-learningowy,
- Rekomendacje i instrukcje dla podmiotów wdrażających model.
Celem projektu było wypracowanie i wdrożenie, w oparciu o transfer i adaptację austriackich rozwiązań, nowego sposobu świadczenia usług publicznych w jednostce samorządu terytorialnego (JST) w Polsce wraz ze standardem obsługi, dla osób mających trudności w komunikowaniu się z otoczeniem, a szczególnie posługujących się wspomaganymi, alternatywnymi sposobami komunikacji. Szeroki skład partnerów zagwarantował powodzenie projektu we wszystkich jego fazach.
Przydatne linki
Model realizacji usług publicznych dla osób z trudnościami w komunikowaniu się