Wiele miast w Polsce organizuje kampanie społeczne, związane ze zwiększaniem świadomości na temat osób z niepełnosprawnościami.
Szczególnie warta uwagi jest wrocławska kampania społeczna „Niepełnosprawność. Niewidzialność? To ja!” na rzecz integracji osób z niepełnosprawnościami, współfinansowana ze środków PFRON. Dlaczego jest wyjątkowa? Sprawdź!
Niepełnosprawność? Niewidzialność.
Kampania ma za zadanie zwiększyć świadomość mieszkańców i mieszkanek Wrocławia na temat funkcjonowania, udogodnień oraz savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami w szeroko rozumianej przestrzeni publicznej, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji miejskiej.
Organizatorem kampanii jest wrocławska Grupa Branżowa ds. Osób z Niepełnosprawnościami i Dostępności przestrzeni publicznej oraz usług. Grupa powstała w listopadzie 2018 roku i tworzy ją ponad 30 wrocławskich organizacji pozarządowych, instytucji samorządowych i grono ekspertów z obszaru szeroko rozumianej niepełnosprawności i dostępności.
W imieniu grupy branżowej, operatorami projektu są: Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych oraz Federacja Kibiców Niepełnosprawnych.
Zadanie jest współfinansowane jest ze środków PFRON będących w dyspozycji MOPS Wrocław i zlecone przez Gminę Wrocław.
Jaki jest cel kampanii?
Celem kampanii „Niepełnosprawność. Niewidzialność? To ja!” jest zwiększenie wiedzy i świadomości mieszkańców Wrocławia na temat rzeczywistych potrzeb osób z niepełnosprawnościami w przestrzeni publicznej (ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów komunikacji miejskiej) oraz udogodnień dla osób z niepełnosprawnością wprowadzanych w przestrzeni publicznej (np. środkach transportu, na parkingach, w obiektach kultury, urzędach, szkołach, uczelniach, na przystankach i w biurach).
Celem kampanii jest również poznanie przez mieszkańców miasta, a następnie utrwalanie podstawowych zasad savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami. W efekcie powstaną warunki sprzyjające większej aktywności społecznej, politycznej i zawodowej osób z niepełnosprawnościami.
Jakie środki przekazu wykorzystuje kampania społeczna „Niepełnosprawność. Niewidzialność? To ja!”?
W ramach kampanii powstały:
- Plakaty
- Filmiki
- Wywiady
Spójny przekaz materiałów zwiększa wiedzę oraz kładzie nacisk na zrozumienie potrzeby udogodnień, z jakich korzystają na co dzień osoby ze szczególnymi potrzebami.
Poprzez wizualizację życiowych sytuacji chcemy edukować i budować obywatelskie społeczeństwo bez barier.
Filmy prezentują mieszkańców i mieszkanki Wrocławia, które jednocześnie są osobami z niepełnosprawnościami:
- Andreya, osobę niewidomą,
- Patrycję, osobę niesłyszącą,
- Annę, osobę z niepełnosprawnością intelektualną,
- Tomka, osobę z niepełnosprawnością ruchową.
Na plakatach z kolei widoczne są wyłącznie atrybuty i symbole niepełnosprawności wzrokowej, słuchowej, ruchowej i intelektualnej, przez które często postrzegamy osoby z niepełnosprawnościami.
Kilkanaście filmowych wywiadów i infografik prezentuje dobre praktyki oraz podstawowe zasady savoir vivre wobec osób z niepełnosprawnościami.
Wystawa i edukacja
Organizatorzy kampanii planują również zorganizowanie wystawy w przestrzeni Wrocławia w listopadzie 2021, będącej podsumowaniem kampanii.
Niemniej ważna w całym projekcie jest edukacja. Przedstawiciele środowiska osób z niepełnosprawnościami będą w placówkach edukacyjnych prowadzić spotkania z dziećmi i młodzieżą, aby oswoić uczniów z różnymi niepełnosprawnościami i uwrażliwić ich na potrzeby osób z niepełnosprawnościami.
Kampania społeczna „Niepełnosprawność. Niewidzialność? To ja!”