W dniach 4 kwietnia – 6 maja 2022 roku 156 osób z niepełnosprawnościami wzięło udział w badaniu dostępności placówek handlowych, w tym 72% kobiet i 27% mężczyzn, o znacznym (58%) i umiarkowanym (31%) stopniu niepełnosprawności.
Najliczniejszą grupą badanych to osoby z niepełnoprawnością narządu ruchu. Badanie zostało przeprowadzone przez Fundację Biznes Bez Barier.
Wnioski z przeprowadzonego badania nie napawają optymizmem.
Okazuje się, że problemem w placówkach handlowych są przede wszystkim:
- utrudniony dostęp do produktów (77% odpowiedzi),
- utrudniony dostęp do czytników cen (76% odpowiedzi),
- brak odpowiednich rozwiązań, dotyczących przymierzania odzieży i obuwia.
Jakie inne informacje przynosi raport z badania? Sprawdź!
Trudności z dostępem do produktów i nie tylko
Badani skarżyli się przede wszystkim na utrudniony dostęp do produktów, spowodowany:
- wąskimi i nieprzejezdnymi alejkami sklepowymi,
- zbyt wysokim, niskim lub głębokim ułożeniem produktów na półkach.
Do wielu produktów z poziomu wózka nie ma dostępu, co powoduje konieczność angażowania osób trzecich w samodzielne zakupy.
Kolejnym problem jest zbyt mała ilość czytników cen na jedną placówkę i brak cen na produktach.
Problemem, zwłaszcza dla osób z niepełnoprawnością wzroku, są również nieczytelne informacje o produkcie, takie jak cena, data ważności czy opis. Blisko 70% respondentów wskazało na tego rodzaju utrudnienie.
Przymierz to sam, czyli brak świadomości personelu
Badani w ankiecie wskazywali również na niedostępność przebieralni oraz brak odpowiednich rozwiązań, dotyczących przymierzania obuwia. Pomieszczenia nie są przystosowane dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.
Brakuje w nich:
- stabilnych uchwytów,
- odpowiedniego rodzaju leżanki,
- wieszaków zamontowanych na niższej wysokości.
Brak przystosowanych przymierzalni wynika z niepełnego zrozumienia potrzeb osób z niepełnosprawnościami, czyli braku świadomości. Według przeprowadzonych badań, personel nie wykazuje się cierpliwością, zdarzają się nieprzyjemne uwagi czy nawet prośby o opuszczenie sklepu przez osobę z niepełnosprawnością. Wciąż brakuje zrozumienia, empatii i otwartości na pomoc.
Jakie inne problemy napotykają osoby z niepełnosprawnościami w trakcie zakupów?
Raport po badaniu dostępności placówek handlowych wskazuje również na takie kwestie, jak:
- trudności w korzystaniu z wózka/kosza zakupowego,
- problemy przy płatnościach,
- głośna muzyka,
- intensywne zapachy,
- rażące oświetlenie,
- brak produktów dla osób z niepełnosprawnością,
- problemy komunikacyjno-informacyjne,
- niewidoczne znaki ewakuacyjne,
- brak dostępnych toalet,
- bariery architektoniczne.
Badani w ankiecie, przeprowadzonej przez Fundację Biznes Bez Barier, poruszali również kwestie trudności w obsłudze kas samoobsługowych w przypadku poruszania się o kulach, brak dostępności terminali płatniczych kas samoobsługowych, które są poza zasięgiem osoby poruszającej się na wózku, zbyt wysokie wagi zakupowe i taśmociągi przy kasach, zbyt daleko odsunięte czytniki kart.
Pełen raport z badania ankietowego Supermarket (nie)dostępny?