Uprzejmie informujemy, że PFRON opracował wskazówki dla obywateli w zakresie skutecznego egzekwowania prawa do dostępności.
Z Informatora: dostępność i postępowanie skargowe obywatele mogą dowiedzieć się między innymi:
- co powinien zapewniać podmiot publiczny w zakresie dostępności,
- jak rozumieć pojęcia i procedury opisane w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. w odniesieniu do postepowania skargowego.
PFRON opracował także interaktywne formularze, dzięki którym osoby ze szczególnymi potrzebami będą mogły w łatwy sposób:
- skorzystać z wniosku o zapewnienie dostępności,
- złożyć skargę na brak dostępności,
- poinformować podmiot publiczny o barku dostępności ich urzędu i/lub usług.
Co ważne przygotowane przez PFRON dostępne wersje dokumentów może wykorzystać każdy. Mogą z nich korzystać podmioty publiczne i osoby o szczególnych potrzebach.
Warto pamiętać, że instrumenty tzw. mechanizmu skargowego to ważny element poprawy dostępności danej instytucji dlatego zachęcamy do lektury i stosowania.
Na stronie PFRON oraz w zakładce Poradniki, standardy, wskazówki strony www Programu Dostępność Plus udostępniono formularz:
- Informacja o braku dostępności. Można ją złożyć do każdego podmiotu publicznego, jeśli zidentyfikuje brak dostosowań do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
- Wniosek o zapewnienie dostępności. Służy on zgłoszeniu przez obywatela szczególnej potrzeby w zakresie dostępu do danego podmiotu publicznego i/lub świadczonych przez niego usług.
- Skarga na brak dostępności. Można ją wykorzystać w sytuacji gdy szczególne potrzeby obywatela związane z dostępem do danego podmiotu publicznego i/lub jego usług nie zostały spełnione.