Po przeprowadzeniu przez Urząd Komunikacji Elektronicznej badań stron i aplikacji firm telekomunikacyjnych oraz pocztowych, okazuje się, że w większości usługi te są nadal niedostępne dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Urząd sprawdził 34 strony internetowe przedsiębiorstw telekomunikacyjnych oraz 15 stron firm pocztowych, a także 20 aplikacji mobilnych. Sprawdźcie, na czym polegały badania i jakie są ich rezultaty.
Co było przedmiotem badania?
Urząd Komunikacji Elektronicznej badał dostępność serwisów pod kątem obsługi ich przez osoby z niepełnosprawnościami i przez osoby starsze.
W trakcie badania weryfikowano, czy osoby ze specjalnymi potrzebami:
- mają pełny dostęp do treści strony i aplikacji,
- mogą te treści zrozumieć,
- mają możliwość skorzystania z wygodnej nawigacji lub interakcji z serwisem.
Jakie są wyniki badań?
Wyniki przeprowadzonych badań jasno wskazują, że serwisy internetowe i aplikacje mobilne nadal wymagają pracy nad wdrożeniem dostępności.
Urząd stwierdził pogorszenie poziomu dostępności cyfrowej u dwóch firm telekomunikacyjnych i u dwóch operatorów pocztowych.
Z 20 aplikacji mobilnych tylko dwie otrzymały ocenę dobrą.
Sześć otrzymało ocenę dostateczną, pięć niedostateczną.
Co jest największym problemem?
Badania dostępności, przeprowadzone przez Urząd Komunikacji Elektronicznej pokazały, że w przypadku aplikacji największym i najczęstszym problemem są zbyt małe litery i drobne symbole na zakładkach aplikacji.
Dużym problemem jest również błędne odczytywanie ekranu przez telefon.
Inne utrudnienia, związane z brakiem dostępności stron internetowych i aplikacji, to:
- złe przedstawianie informacji,
- brak nazewnictwa poszczególnych elementów na stronie,
- brak tekstu alternatywnego do wszelkich treści nietekstowych,
- niepoprawny kod.
Mamy nadzieję, że wyniki badań dostępności stron i aplikacji, przeprowadzonych przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, zmobilizują firmy telekomunikacyjne oraz pocztowe do wytężonej pracy w kierunku poprawy dostępności ich serwisów dla osób ze szczególnymi potrzebami.