Raport z badania ewaluacyjnego „Ocena wdrażania Ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami” - Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego

Na niebieskim tle kartki papieru, długopis, filiżanka z kawą oraz telefon komórkowy

Zapraszamy do zapoznania się z raportem z badania ewaluacyjnego „Ocena wdrażania Ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami”.

Kilka słów o badaniu i raporcie

Raport powstał w ramach badania ewaluacyjnego pt. „Ocena wdrażania Ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami”.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej przez konsorcjum w składzie:

  • Fundacja Aktywizacja,
  • Fundacja na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami (FRONIA),
  • Agata Gawska,
  • Sylwia Daniłowska,
  • Inwestrada.

Badanie zostało zrealizowane w okresie lipiec-październik 2024 r.

Jakie wnioski płyną z przeprowadzonego badania?

Z badania wynika m.in., że:

  1. Ustawa wymaga uzupełnienia o usługi publiczne i użyteczności publicznej, w szczególności świadczone w obszarze zdrowia i edukacji.
  2. Ustawa wymaga rozszerzenia o kolejne podmioty z naciskiem na podmioty niepubliczne: apteki, gabinety lekarskie, szpitale i inne podmioty realizujące świadczenia zdrowotne, usługi edukacyjne, w tym niepubliczne szkoły, przedszkola i uczelnie.
  3. Ustawa wymaga rozszerzenia o dostępność przestrzeni publicznej.
  4. Zmiany wymagają zapisy ustawy dotyczące dostępu alternatywnego tak, aby ograniczyć jego obecne nieuprawnione stosowanie.
  5. W ustawie należy wskazać wyraźny prymat zapewniania dostępności z uwzględnieniem uniwersalnego projektowania, a dopiero w przypadku braku takiej możliwości – przez zastosowanie racjonalnego usprawnienia.
  6. Należy dokonać standaryzacji działań w ramach wdrażania dostępności.
  7. Niezbędne jest wprowadzenie zmian przepisów ustawy o języku migowym i środkach komunikowania się w celu ujednolicenia terminów w zakresie zapewnienia usługi tłumacza.
  8. Brakuje rzetelnej oceny weryfikacji wymogów dostępnościowych na etapie aplikowania i realizacji zlecanych zadań publicznych.

A ponadto…

Nadszedł czas na przyjrzenie się twardym danym.

Zgodnie z raportem:

  • zaledwie 9,5% koordynatorów i koordynatorek dostępności uważa, że ponad połowa pracowników i pracowniczek ich instytucji zna przepisy ustawy,
  • prawie 40% koordynatorów i koordynatorek dostępności dostrzega tę wiedzę u maksymalnie 10% zespołu,
  • na Program Dostępność Plus wydano ponad 19 mln zł w przeciągu 6 lat i mimo to, nie udało się wprowadzić dostępności na satysfakcjonującą skalę,
  • 66,67% badanych osób ze szczególnymi potrzebami nie wie, że ma prawo złożyć wniosek o zapewnienie dostępności,
  • 63,41% badanych osób ze szczególnymi potrzebami nie wie, jak taki wniosek złożyć,
  • brak świadomości praw wynikających z ustawy jest główną przyczyną niskiej liczby skarg,
  • jedynie w 20 przypadkach na 50 podmiot podjął działanie i zapewnił dostępność wcześniej niedostępnej usługi na skutek nieformalnego wnioskowania.

Zachęcamy do zapoznania się z całością raportu z badania ewaluacyjnego „Ocena wdrażania Ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami”.

Wróć do początku strony