Cel projektu:
Celem głównym projektu było zwiększenie zdolności 51 instytucji administracji rządowej na poziomie centralnym do wdrażania postanowień Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami. W ramach projektu, w instytucjach administracji rządowej, w okresie 01.04.2017-31.03.2019, przeprowadzony został monitoring sposobu wdrażania postanowień Konwencji, a następnie opracowane i wdrożone zostały wybrane rekomendacje dotyczące realizacji tych postanowień. Projekt miał ogromne znaczenie dla podniesienia poziomu przestrzegania praw osób z niepełnosprawnościami w Polsce. Organizacje, które zrealizowały projekt, od wielu lat angażują się w kształtowanie sytuacji społeczno-prawnej osób z niepełnosprawnościami, uczestniczą w działaniach rzeczniczych promujących Konwencję, jej ratyfikację oraz konieczność pełnego wdrożenia.
Projekt obejmował m. in. takie zadania, jak:
- objęcie 51 wybranych instytucji szczegółowym monitoringiem
- prowadzenie monitoringu zgodnie z opisanymi w Metodologii standardami i etapami realizowanych działań
- weryfikacja w okresie realizacji projektu w jakim stopniu i z jakim skutkiem rekomendacje zostały wdrożone przez każdą z monitorowanych instytucji
- uzyskanie przez każdą z monitorowanych instytucji informacji zwrotnej o jakości i efektach wdrażanych rekomendacji co przełoży się na konkretna wiedzę, która zaowocuje długofalowym zaangażowaniem się instytucji monitorowanych w proces uwzględniania w swoich działaniach postanowień Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami
W ramach projektu powołane zostały trzy Zespoły Monitoringowe, odpowiedzialne za przeprowadzenie monitoringu w wybranych instytucjach.
Każdy Zespół Monitoringowy wspomagany był przez ekspertów, odpowiedzialnych m.in. za wykonanie:
- analizy danych zastanych w Instytucjach,
- audytów dostępności informacji,
- konsultacji społecznych przeprowadzonych z klientami Instytucji monitorowanych,
- badania tajemniczy klient odnoszącego się do różnych rodzajów niepełnosprawności.
Raport zbiorczy z monitoringu urzędów centralnych
Informacja o projekcie w PJM
Raport zbiorczy
- Raport zbiorczy – całość – wersja PDF
- Raport zbiorczy – całość – wersja Word
- Tłumaczenie raportu zbiorczego na polski język migowy
- Opracowanie raportu zbiorczego w tekście łatwym do czytania i rozumienia
Narzędzia, które zostały utworzone i wykorzystane w ramach projektu:
Ankiety, które zostały utworzone i wykorzystane w ramach projektu:
- 2Centralna Ankieta samooceny działań w kontekście postanowień Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami – FIRR
- CENTRALNY FIRR. Dostępność architektoniczna – winda
- CENTRALNY FIRR. Dostępność architektoniczna – ciągi komunikacyjne w budynku
- CENTALNY FIRR. Dostępność architektoniczna – otoczenie przed budynkiem
- CENTRALNY FIRR. Dostępność architektoniczna – dostęp do informacji
- CENTRALNY FIRR. Dostępność architektoniczna – punkt informacyjny / recepcja
- FIRR CENTRALNY Dostępność architektoniczna – toaleta
- CENTRALNY FIRR. Dostępność architektoniczna – wejście do budynku
- FIRR Centralny Obszar konsultacje społeczne w instytucji
- PZG_o2_zatrudnienie
- PZG_obszar – działania informacyjne ukierunkowane na zwalczanie stereotypów
- PZG_obszar_5_Kompetencje pracowników
- PZG_obszar – działania na rzecz zabezpieczenia praw osoby niepełnosprawnej oraz podnoszenia 1
- PZG_obszar – dostosowanie formy informacji do potrzeb osób niepełnosprawnych
- FIRR CENTRALNY tajemniczy klient głuchy odpowiedź mail
- FIRR CENTRALNY tajemniczy klient głuchy PRAKTYKI
- FIRR CENTRALNY tajemniczy klient niedosłyszacy BEZPOŚREDNIA obsługa PJM
- FIRR CENTRALNY tajemniczy klient niedosłyszacy gotowość do obsługi PJM
- FIRR CENTRALNY tajemniczy klient niedosłyszący pętla
- FIRR CENTRALNY tajemniczy klient NIEDOWIDZĄCY odpowiedź DRUK POWIĘKSZONY
- FIRR CENTRALNY tajemniczy klient NIEDOWIDZĄCY odpowiedź mail
- FIRR CENTRALNY tajemniczy klient NIEDOWIDZĄCY OZNAKOWANIE
- FIRR CENTRALNY tajemniczy klient NIEWIDOMY odpowiedź mail
- FIRR CENTRALNY tajemniczy klient Osoba na wózku – złożenie CV
- FIRR CENTRALNY tajemniczy klient osoba reprezentująca NI język łatwy
- FIRR CENTRALNY tajemniczy klient pomoc podczas imprezy Niepełnosprawność ruchowa
- FIRR CENTRALNY tajemniczy osoba z autyzmem informacja mailowa
- FIRR CENTRALNY tajemniczy klient wózek
- FIRR Centralny. Obszar – dostępność informacji oraz udział w wyborach i referendach
- CENTRALNY. Obszar – organizacja oświaty dla MEN
- FIRR CENTRALNY Obszar – dostępność przestrzeni publicznych
- PZG_obszar – dostęp do informacji o usługach urzędów pracy
- PZG_Obszar – dostępność wydarzeń z zakresu kultury, rekreacji, wypoczynku i sportu
- PZG_obszar – dostępność oferty organizacji pozarządowych finansowanych ze środków instytucji
- PZG_Obszar – działalność rad konsultacyjnych, rad pożytku publicznego
- PZG_Obszar – działalność wojewódzkich pełnomocników
- PZG_Obszar – działania na rzecz dostępności transportu publicznego i specjalistycznego
- PZG_obszar – działania na rzecz mieszkalnictwa
- PZG_Obszar – działania na rzecz usług wspierających osoby
- PZG_Obszar – działania w zakresie ochrony życia
- PZG_Obszar – mobilność osoby niepełnosprawnej
- PZG_Obszar – racjonalne usprawnienia w procedurze przyjmowania wniosków i wydawania
- PZG_Obszar – usługi socjalne i odpowiednie warunki życia
- PZG_Obszar – współpraca na rzecz odpowiednich warunków życia i ochrony socjalnej
- PZG_obszar_d16 – współpraca lokalna na rzecz aktywizacji zawodowej wybrana
- PZG_Obszar wypełnianie obowiązków ogólnych
- Działania na rzecz zabezpieczenia praw osoby niepełnosprawnej oraz podnoszenia świadomości prawnej osób niepełnosprawnych
- Dostępność usług i urządzeń dla osób niepełnosprawnych
- Podnoszenie świadomości i współpraca lokalna na rzecz edukacji włączającej
- Jakość i sposób dostosowania doradztwa zawodowego w szkołach do potrzeb osób z niepełnosprawnością
- Bezpłatny transport dzieci do szkoły/przedszkola i opieka
- Instrumenty rynku pracy