Projekt ustawy o dostępności niektórych produktów i usług zawiera szereg wymogów dostępności dla osób z niepełnosprawnościami dla produktów i usług elektronicznych.
Celem Ustawy jest wprowadzenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług, która weszła w życie 27 czerwca 2019 r.
Termin na wdrożenie unijnej dyrektywy upływa 28 czerwca tego roku, a przepisy ustawy wdrożeniowej mają zacząć obowiązywać od czerwca 2025 roku.
Co obejmuje projekt Ustawy?
Projekt ustawy formułuje wymogi dostępności dla:
- systemów sprzętu komputerowego,
- systemów operacyjnych,
- samoobsługowych terminali płatniczych,
- bankomatów,
- automatów biletowych,
- urządzeń do odprawy samoobsługowej,
- interaktywnych terminali informacyjnych,
- smartfonów,
- czytników książek elektronicznych.
Ponadto projekt ustawy określa wymogi dostępności dla:
- usług telekomunikacyjnych,
- audiowizualnych usług medialnych,
- transportu pasażerskiego w zakresie stron internetowych,
- usług opartych na urządzeniach mobilnych,
- dostarczania informacji o podróży w czasie rzeczywistym,
- bankowości detalicznej,
- książek elektronicznych,
- handlu elektronicznego.
UWAGA!!!! Ustawa nie dotyczy usług, świadczonych przez mikroprzedsiębiorców.
Dostępność mediów, bankowości i książek elektronicznych
W ramach dostępu do mediów zapewnia się udostępnianie postrzegalnych, funkcjonalnych, zrozumiałych i kompatybilnych elektronicznych przewodników po programach. Ustawa ma gwarantować również dostęp do informacji o udogodnieniach dla osób niepełnosprawnych w rozumieniu przepisów ustawy Prawo telekomunikacyjne.
Projekt ustawy o dostępności niektórych produktów i usług gwarantuje dostęp do usług bankowości detalicznej w postaci:
- postrzegalnych, funkcjonalnych, zrozumiałych i kompatybilnych metody identyfikacji,
- składania podpisów elektronicznych, zabezpieczeń i usług płatniczych,
- przekazywania informacji w języku polskim lub – za zgodą konsumenta – w innym języku.
W ramach usług rozpowszechniania książek elektronicznych zapewnia się:
- synchronizację tekstu i dźwięku,
- interoperacyjność pliku książki elektronicznej z narzędziami wspomagającymi,
- dostęp do treści i struktury pliku książki,
- możliwość nawigacji w sposób elastyczny po treści i układzie graficznym pliku książki elektronicznej,
- możliwość wyboru alternatywnego sposobu przedstawienia treści pliku książki elektronicznej zapewniającego jej postrzegalność,
- funkcjonalność,
- zrozumiałość,
- kompatybilność.
Dostępność terminali, smartfonów, telekomunikacji
Projekt przewiduje, że terminal samoobsługowy powinien być wyposażony w technologię syntezy mowy. Powinien umożliwiać on również podłączenie przewodowego zestawu słuchawkowego i korzystanie z właściwości zapewniających spełnianie wymogów dostępności bez konieczności ich aktywowania. Każdy czytnik książek elektronicznych powinien z kolei być wyposażony w syntezator mowy.
Ustawa reguluje również dostępność smartfonu, który ma umożliwiać korzystanie z udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami w postaci:
- dostępu użytkownika,
- wyboru, sterowania i personalizacji,
- współpracy z narzędziami wspomagającymi.
Zgodnie z projektem Ustawy, w ramach oferowania i świadczenia usług zapewnia się udzielanie informacji o świadczonych usługach:
- Za pomocą więcej niż jednego kanału sensorycznego.
- W sposób zrozumiały.
- W formatach tekstowych umożliwiających tworzenie alternatywnych i wspomagających metod komunikacji.
- Za pomocą czcionki o odpowiednim rozmiarze i kształcie.
- Z alternatywną prezentacją treści nietekstowych.
W ramach usług telekomunikacyjnych przekazywanie komunikacji głosowej powinno odbywać się wraz z komunikacją tekstową w czasie rzeczywistym. Jeśli dostępna jest transmisja obrazu powinna odbywać się pełna konwersacja.