Na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu powstaje niezwykła praca inżynierska.
Wynalazek studenta UPWr Artura Salamona, czyli interaktywna laska, znacznie poprawi bezpieczeństwo osób niewidomych oraz zrewolucjonizuje ich poruszanie się pod drogach.
Przeczytajcie, na czym polega wyjątkowość projektu.
Jak powstał pomysł na interaktywną laskę dla niewidomych?
Pomysł, by stworzyć interaktywną laskę zrodził się dwa lata temu, gdy Artur Salamon pomagał osobie niewidomej dotrzeć na przystanek tramwajowy.
Student Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu dostrzegł wówczas zagrożenia, z którymi mierzą się osoby z dysfunkcją wzroku w ruchu ulicznym, zwłaszcza w tak dużym mieście jak Wrocław.
Przykładem zagrożenia mogą być chociażby hulajnogi elektryczne.
W co będzie wyposażona nowoczesna laska?
Nowoczesna, interaktywna laska ma zostać wyposażona w:
- czujniki odległości,
- wykrywacz przeszkód na drodze,
- wibracje, sygnalizujące zagrożenie,
- zmienną modulację sygnału w rękojeści, co pozwoli oszacować, w jakiej odległości jest przeszkoda.
Ponadto interaktywna laska dla osób z niepełnosprawnością wzroku będzie automatycznie włączać czerwone diody sygnalizacyjne po zmroku.
Kolejny ważny dodatek to system „blue light”. Emituje on wyraźne światło niebieskie na torze poruszania się niewidomego, co zwraca na niego uwagę otoczenia.
Urządzenie będzie zbudowane z niedrogich komponentów, aby każdy niewidomy lub niedowidzący mógł sobie pozwolić na jego zakup i cieszyć się bezpieczeństwem na drodze.