Źródło finansowania / nazwa programu:
Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+)
Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS)
Biuro projektu / obszar realizacji:
Kraków/Gdańsk
Okres realizacji:
2024-08-01 – 2028-07-31
Wartość Projektu/Wysokość wkładu Funduszy Europejskich:
5 364 430,50 zł/4 426 728,05 zł
Cele oraz krótka charakterystyka Projektu:
Gdański Uniwersytet Medyczny uruchomił projekt „GUMed bez barier”. Za ponad 5 milionów złotych powstanie w Uczelni wiele udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. Szczególny nacisk zostanie położony na podniesienie świadomości kadry na temat funkcjonowania osób z niepełnosprawnością.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w grudniu 2023 r. w Polsce, były nieco ponad 4 miliony osób z ważnym orzeczeniem o niepełnosprawności. Tak wynika z oficjalnych statystyk. Jednak nieoficjalne szacunki mówią, że osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami w naszym kraju może być nawet 7-8 milionów. I to właśnie dla tych osób zmieni się Gdański Uniwersytet Medyczny. Podniesienie świadomości w zakresie niepełnosprawności wpłynie pozytywnie na zmiany wewnątrz struktur Uczelni. Ponadto, dla otoczenia, w szczególności dla kandydatów na studia, będzie sygnałem, że Gdański Uniwersytet Medyczny jest otwarty na osoby ze szczególnymi potrzebami. I właśnie tę otwartość podkreśla koordynator projektu, prorektor ds. studenckich prof. dr hab. Aleksandra Gaworska-Krzemińska – Projekt “Uczelnia bez barier” to przede wszystkim odpowiedź na potrzeby osób z niepełnosprawnościami wśród studentów i pracowników naszej Uczelni, a także cykl szkoleń, które pozwolą kadrze akademickiej i pracownikom administracji podnieść świadomość i uzyskać wiedzę w zakresie funkcjonowania i aktualnych potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób ze szczególnymi potrzebami.
W ramach przygotowań do projektu zidentyfikowano bariery w obszarze dostępności Uczelni i określono na ich podstawie potrzeby. Nacisk zostanie położony na likwidację bariery związanej ze zbyt niską świadomością kadry na temat funkcjonowania osób z niepełnosprawnością. Zostanie to osiągnięte m.in. poprzez przeszkolenie kadry i organizację wizyt studyjnych. Wsparciem w ramach projektu planuje się objąć 450 osób (w tym 315 kobiet i 135 mężczyzn), tj. 190 osób z kadry administracyjnej (133 K i 57 M) oraz 260 nauczycieli akademickich (182 K i 78 M), co stanowi nieco ponad 20% kadry. Grupę docelową będą stanowić kadra kierownicza, dydaktyczna i administracyjna, w tym pracownicy jednostki ds. dostępności zatrudnieni w Gdańskim Uniwersytecie Medycznym. Dopuszcza się również udział przedstawicieli i przedstawicielek reprezentujących zinstytucjonalizowane struktury studenckie. – Zależy nam, aby zapewnić optymalny dostęp do nauki osobom z niepełnosprawnościami i ułatwić proces komunikacji, dlatego sukcesywnie likwidujemy bariery architektonicznie w budynkach Uczelni, instalujemy odpowiednie urządzenia i wprowadzamy usprawnienia, które ułatwiają poruszanie się po uczelnianych kampusach i korzystanie z dostępnej infrastruktury. Systematycznie dostosowujemy oprogramowanie i montujemy sprzęt ułatwiający uczenie się osobom z niepełnosprawnościami. Tworzymy również dedykowane biuro do obsługi osób z niepełnosprawnościami, gdzie oprócz wsparcia informacyjnego czy sprzętowego, będzie można uzyskać wsparcie psychologiczne – dodaje koordynator projektu, prorektor ds. studenckich prof. dr hab. Aleksandra Gaworska-Krzemińska.
W ramach projektu „GUMed bez barier”, Uniwersytet zmieni się w 8 obszarach. Są to:
- struktura organizacyjna (wyodrębnienie w strukturze Uczelni Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnością, objęcie większym wsparciem psychologicznym studentów i pracowników Uczelni, powołanie zespołu eksperckiego, stworzenie biuletynu informacyjnego dla kandydatów na studia),
- dostępność architektoniczna (na podstawie przeprowadzonej analizy bieżącego stanu architektonicznego, realizacja dwóch inwestycji na Wydziale Farmaceutycznym, jak budowa windy oraz podjazdu dla wózków),
- dostępność informacyjno-komunikacyjna (przeprowadzenie analizy dostępności informacyjno-komunikacyjnej oraz poprawa dostępności materiałów, zaangażowanie tłumacza języka migowego na wydarzenia organizowane przez Gdański Uniwersytet Medyczny, zakup sprzętu niezbędnego do poprawnego działania oprogramowania do transkrypcji),
- dostępność cyfrowa (audyt i dostosowanie stron i serwisów internetowych Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego),
- technologie (stworzenie stanowiska dostępnego w Bibliotece Głównej, montaż pętli indukcyjnych na dwóch aulach wykładowych, dostosowanie działu rekrutacji do obsługi osób z niepełnosprawnościami – zakup komputerów dotykowych, stworzenie programu automatycznych odpowiedzi na stronie internetowej uczelni, poprawa sposobu ewakuacji osób z niepełnosprawnością poprzez zakup krzesełek do ewakuacji),
- procedury (dostosowanie obowiązujących dokumentów do wymogów dotyczących dostępności, stworzenie nowych procedur związanych z potrzebami osób z niepełnosprawnościami),
- usługi wspierające edukację (zakup wrzutni nocnej, która umożliwi oddawanie książek o dowolnej godzinie, na potrzeby Biblioteki Głównej, doposażenie uczelnianej wypożyczalni – sprzętu),
- działania podnoszące świadomość o niepełnosprawności (organizacja wyjazdów studyjnych oraz specjalistyczne szkolenie pracownika BON, organizacja szkoleń podnoszących świadomość kadry Uczelni w zakresie potrzeb osób z niepełnosprawnościami, organizacja szkoleń specjalistycznych, m.in.:
- dostępność wydarzeń
- komunikacja z osobami ze specjalnymi potrzebami w sytuacjach kryzysowych
- dostępność cyfrowa
- dostępność materiałów informacyjnych i dydaktycznych
- komunikacja z osobami z niepełnosprawnościami
- dostępność biblioteki dla osób z niepełnosprawnościami
- wsparcie studentów z niepełnosprawnościami w procesie dydaktycznym
- dostępność architektoniczna i projektowanie uniwersalne
- ewakuacja osób z niepełnosprawnościami w sytuacji kryzysowej
- dostępność lektoratów
- dostępność zajęć sportowych
- dostępne działania promocyjne)
Projekt realizowany w partnerstwie:
Gdański Uniwersytet Medyczny (lider projektu)
ul. M. Skłodowskiej-Curie 3a
80-210 Gdańsk
Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego (Partner Projektu)
ul. Świętokrzyska 14
30-015 Kraków
Kontakt:
Anna Rdest
anna.rdest@firr.org.pl
tel. 663883335
Projekt realizowany w ramach FERS.00.00, priorytet FERS.03.00, działanie FERS.03.01, Instytucja Organizująca Nabór: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, numer naboru FERS.03.01-IP.08-0103/24. Zakres interwencji Działania na rzecz promowania równości szans i aktywnego udziału w życiu społecznym.
Projekt dofinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), Priorytetu 3 Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami (EFS+), Działanie 03.01 Dostępność szkolnictwa wyższego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.