Rysunek smartfona, na pierwszym planie okno wyszukiwania

Projekt ustawy o dostępności niektórych produktów i usług zawiera szereg wymogów dostępności dla osób z niepełnosprawnościami dla produktów i usług elektronicznych.

Celem Ustawy jest wprowadzenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług, która weszła w życie 27 czerwca 2019 r.

Termin na wdrożenie unijnej dyrektywy upływa 28 czerwca tego roku, a przepisy ustawy wdrożeniowej mają zacząć obowiązywać od czerwca 2025 roku.

Co obejmuje projekt Ustawy?

Projekt ustawy formułuje wymogi dostępności dla:

Ponadto projekt ustawy określa wymogi dostępności dla:

UWAGA!!!! Ustawa nie dotyczy usług, świadczonych przez mikroprzedsiębiorców.

Dostępność mediów, bankowości i książek elektronicznych

W ramach dostępu do mediów zapewnia się udostępnianie postrzegalnych, funkcjonalnych, zrozumiałych i kompatybilnych elektronicznych przewodników po programach. Ustawa ma gwarantować również dostęp do informacji o udogodnieniach dla osób niepełnosprawnych w rozumieniu przepisów ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Projekt ustawy o dostępności niektórych produktów i usług gwarantuje dostęp do usług bankowości detalicznej w postaci:

W ramach usług rozpowszechniania książek elektronicznych zapewnia się:

Dostępność terminali, smartfonów, telekomunikacji

Projekt przewiduje, że terminal samoobsługowy powinien być wyposażony w technologię syntezy mowy. Powinien umożliwiać on również podłączenie przewodowego zestawu słuchawkowego i korzystanie z właściwości zapewniających spełnianie wymogów dostępności bez konieczności ich aktywowania. Każdy czytnik książek elektronicznych powinien z kolei być wyposażony w syntezator mowy.

Ustawa reguluje również dostępność smartfonu, który ma umożliwiać korzystanie z udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami w postaci:

Zgodnie z projektem Ustawy, w ramach oferowania i świadczenia usług zapewnia się udzielanie informacji o świadczonych usługach:

  1. Za pomocą więcej niż jednego kanału sensorycznego.
  2. W sposób zrozumiały.
  3. W formatach tekstowych umożliwiających tworzenie alternatywnych i wspomagających metod komunikacji.
  4. Za pomocą czcionki o odpowiednim rozmiarze i kształcie.
  5. Z alternatywną prezentacją treści nietekstowych.

W ramach usług telekomunikacyjnych przekazywanie komunikacji głosowej powinno odbywać się wraz z komunikacją tekstową w czasie rzeczywistym. Jeśli dostępna jest transmisja obrazu powinna odbywać się pełna konwersacja.

Exit mobile version