Dzień drugi seminarium był niemniej ekscytujący, niż dzień pierwszy.
Tym razem teorii towarzyszyła niezwykle intensywna część warsztatowa.
Pokonferencyjnej relacji ciąg dalszy.
Koncepcja oraz znaczenie Ustawy o wyrównywaniu szans osób z niepełnosprawnościami. Wprowadzenie – Główne założenia oraz cele Ustawy o wyrównywaniu szans osób z niepełnosprawnościami
Prelegenci: Justyna Kucińska, Joanna Bryk (Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego)
Drugi dzień naszego seminarium zaczął się od przybliżenia projektu ustawy wdrażającej Konwencję o prawach osób niepełnosprawnych w kontekście uczelni wyższych. Proponowana nazwa ustawy to: Ustawa o wyrównywaniu szans osób z niepełnosprawnościami.
Justyna Kucińska i Joanna Bryk zgodnie podkreślały, że zarówno dostępność, jak i wdrażanie Konwencji są procesem.
Prelegentki poruszyły również kwestie, które będą regulowane Ustawą, takie jak mieszkalnictwo czy asystencja osobista.
Na koniec Justyna Kucińska i Joanna Bryk zaprosiły gości seminarium na spotkanie, otwierające konsultacje społeczne do projektowanej ustawy. Odbędzie się ono 25 października w Warszawie.
Data ta jest bardzo ważna, bowiem stanowi 10-lecie ratyfikacji Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych przez Polskę.
Warsztaty
- Dostępność komunikacyjno – informacyjna, Katarzyna Heba, Natalia Klejnszmidt, Joanna Bryk, Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
- Dostępność cyfrowa, Grzegorz Kubalski, Marek Kowalski, Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
- Wsparcie osób z niepełnosprawnościami psychospołecznymi, Robert Trzaskowski, Polskie Forum Osób z Niepełnosprawnościami, Mateusz Kobryn, Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
- Zmiany w prawie o szkolnictwie wyższym, Anna Rdest, Agata Szal, Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Warsztaty składały się z części wykładowej i ćwiczeniowej. Po burzy mózgów w każdej grupie przyszedł czas na prezentację prac warsztatowych i wniosków, wyciągniętych w trakcie dyskusji. Ożywiona wymiana poglądów między uczestnikami seminarium, a także możliwość skonfrontowania wniosków na forum stanowiły ogromną zaletę tej części konferencji. Potwierdzały je dobre humory uczestników.
Rzeczy niemożliwe załatwiamy od ręki, na cuda trzeba chwilę poczekać – nadzwyczajne działania uczelni w zakresie wsparcia studentów ze specyficznymi potrzebami
Prelegenci:
- Patrycja Goryń, Uniwersytet w Białymstoku,
- Anna Wesołowska, Szczepan Moskwa, Akademia Górniczo Hutnicza,
- Katarzyna Senko, Collegium Witelona Uczelnia Państwowa
Po części warsztatowej wróciliśmy do prezentacji.
O nietypowych przykładach wsparcia na uczelni oraz sposobach radzenia sobie z wyjątkowymi sytuacjami pierwsza mówiła Patrycja Goryń z Uniwersytetu w Białymstoku. Zwracała na uwagę na takie rozwiązania, jak:
- przechowywanie dokumentacji medycznej studentów wyłącznie w BON,
- ankiety, dotyczące specjalnych potrzeb,
- obowiązek zapewnienia alternatywnych form materiałów dydaktycznych, nałożony na nauczycieli,
- edukacja kadry,
- mediacja,
- wniosek o alternatywne formy wsparcia,
- kwestionariusz rejestracyjny.
Przykładem nadzwyczajnego działania uczelni w zakresie wsparcia studentów ze specyficznymi potrzebami jest wypromowanie niemówiącego autysty doktora nauk prawnych, który pracuje na uniwersytecie.
W kolejnym wystąpieniu Szczepan Moskwa z Akademii Górniczo Hutniczej, podkreślał z kolei specyfikę uczelni technicznych i wzywania, jakie przynosi konieczność dostosowania laboratoriów oraz pracowni do potrzeb osób z niepełnoprawnościami.
Rozwiązaniem są na przykład:
- asystenci dydaktyczni,
- możliwość zdalnego nauczania,
- nagrywanie zajęć,
- lekcje indywidulane w domu,
- zaliczanie materiału partami.
Szczepan Moskwa i Anna Wesołowska podkreślali również znaczenie świadomości kadry dydaktycznej, zalety lektoratów PJM oraz języków obcych czy rolę wsparcia psychologicznego studentów.
W zakresie dostępności AGH planuje stworzenie:
- platformy do zdalnej obsługi osób ze szczególnymi potrzebami,
- systemu nawigacji przestrzennej po campusie AGH,
- pełnej digitalizacji materiałów dydaktycznych.
Drugi dzień seminarium „Równe szanse w dostępie do szkolnictwa wyższego” zakończyło wystąpienie Katarzyny Senko z Collegium Witelona Uczelnia Państwowa. Mówiła ona o konieczności dostosowana programu studiów do konkretnych przypadków OzN, dostosowaniu form zaliczeń oraz egzaminów, a także podkreślała rolę asystentów nie tylko jako pomocy w nauce, lecz również jako wsparcia w codziennym życiu.
Warto zdawać sobie sprawę, że dla wielu osób ze szczególnymi potrzebami studia to okres wolności i możliwość nawiązania relacji społecznych. Po raz kolejny mówiono również o świadomości kadry na temat OzN jako podstawy wszelkich działań w zakresie dostępności. Katarzyna Senko zwróciła także uwagę na fakt, iż podczas gdy system nauczania w szkole oferuje wiele rodzajów wsparcia zarówno dla uczniów ze szczególnymi potrzebami, jak i nauczycieli, system kształcenia uniwersyteckiego nie gwarantuje dostatecznego systemu wsparcia.
Czas go stworzyć!