19 lipca 2019 roku weszła w życie ustawa o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Jej celem jest poprawa warunków życia oraz funkcjonowania tej grupy osób.
Ustawa ta zobowiązuje wszystkie podmioty publiczne w Polsce do zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Dostępność dotyczy zakresu architektonicznego, informacyjno-komunikacyjnego oraz cyfrowego.
Co robić, gdy podmiot publiczny nie jest dostępny?
Od 6 września 2021 roku każdy obywatel może poinformować podmiot publiczny o braku jego dostępności. Osoby ze szczególnymi potrzebami lub ich przedstawiciele ustawowi po wykazaniu interesu faktycznego mogą także złożyć wniosek do podmiotu publicznego o zapewnienie dostępności.
W przypadku gdy podmiot publiczny nie zapewni osobie ze szczególnymi potrzebami dostępności w zakresie przewidzianym we wniosku, wnioskodawcy przysługuje prawo do złożenia do Prezesa Zarządu PFRON skargi na brak dostępności.
O dostępności i o procedurze postępowania skargowego przeczytacie w poradniku PFRONu.