Mamy zaszczyt poinformować, że Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego współprzewodniczy międzynarodowej konferencji „Integracja cyfrowa, technologia wspomagająca i dostępność”.
Wydarzenie będzie miało miejsce we włoskim mieście Lecco w dniach 11-15 lipiec 2022 roku.
Konferencji towarzyszyć będą sesje tematyczne.
W trakcie sesyjnych spotkań referat wygłoszą:
- Aleksander Waszkielewicz, Fronia – Foundation for Persons with Disabilities, Fundacja na Rzecz Osób z Niepełnosprawnościami,
- Anna Rozborska , FIRR – Institute for Regional Development Foundation, Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego.
Czego dotyczy będzie wystąpienie oraz tocząca się wokół niego dyskusja?
Dostępność szkolnictwa wyższego – postępy, wyzwania i dobre praktyki
Sesja, w której wezmą udział przedstawiciele naszej Fundacji, dotyczyć będzie dostępności, która jest nie tylko prawem człowieka, lecz również, razem z uniwersalnym projektowaniem, koniecznością dla uniwersytetów i ich pracowników.
Dostępność na Uniwersytetach to przede wszystkim:
- opracowanie odpowiednich polityk,
- wykorzystywanie nowych koncepcji i metod pedagogicznych oraz innowacyjnej technologii (w tym wspomagającej),
- uniwersalna konstrukcja sylabusów,
- ponowne rozważenie programu badań i priorytetów, aby np. uwzględnić dostępność i uniwersalne projektowanie,
- rozwój modeli wsparcia i usług.
Pomimo dużych zmian w świadomości uczelni, wciąż wiele pytań domaga się odpowiedzi. Uczestnicy konferencji będą starali się odpowiedzieć między innymi na pytanie, jak:
- uwzględnić dostępność i uniwersalne projektowanie w wewnętrznym prawodawstwie (i politykach) uczelni,
- włączyć dostępność i uniwersalne projektowanie do pedagogiki,
- zaimplementować projektowanie uniwersalne w programach nauczania,
- wybrać model wsparcia (np. jakie struktury wewnętrzne?, zasoby własne czy współdzielone?),
- finansować inwestycje i zmiany dostępności,
- zarządzać, koordynować i monitorować dostępność,
- promować dostępność i przekonać sceptyków dostępności,
- dzielić się doświadczeniami, wymieniać dobre praktyki i nawiązywać kontakty.
Niemniej ważne są wciąż takie zagadnienia, jak dostępność:
- dydaktyki,
- materiałów (edukacyjnych, naukowych itp.),
- walidacji efektów uczenia się,
- procesu rekrutacji na uczelnię,
- nauczania języków obcych,
- wychowania fizycznego,
- procesu badawczego (naukowego),
- akademików.
Uczelnie powinny skupić się na zapewnianiu studentom ze szczególnymi potrzebami usług:
- assistance,
- transportowych (do lub w obrębie uczelni),
- wsparcia dla osób z trudnościami w nauce, z autyzmem, niewidomych i niedowidzących, niesłyszących i niedosłyszących oraz dla starszych pracowników uniwersyteckich (np. naukowców i nauczycieli).
W trakcie sesji poruszone będą również zagadnienia interwencji kryzysowej, konsultacji psychologicznych, coachingu, mentoringu oraz wykorzystywania technologii wspomagających i ogólnie innowacyjnej.
Sesja będzie także okazją do zabrania głosu przez osoby ze środowisk akademickich, rządów i organizacji pozarządowych. Będą oni mieli możliwość dzielenia się swoimi osiągnięciami, dobrymi praktykami, poglądami i opiniami. Do zabrania głosu zachęcamy między innymi:
- decydentów,
- nauczycieli akademickich,
- naukowców,
- personel pomocniczy,
- kadrę zarządzającą.
Jakie inne tematy będą poruszane na konferencji „Integracja cyfrowa, technologia wspomagająca i dostępność”?
Oprócz wyżej wymienionych zagadnień, podczas międzynarodowej konferencji „Integracja cyfrowa, technologia wspomagająca i dostępność”, poruszane będą między innymi następujące zagadnienia:
- dostępność,
- starzenie się społeczeństwa i gerontechnologia,
- sztuczna inteligencja i systemy autonomiczne,
- asystencja,
- technologie wspomagające,
- komunikacja alternatywna,
- projektowanie uniwersalne,
- integracja na rynku pracy,
- projektowanie, uwzględniające potrzeby użytkownkia.
Konferencja Integracja cyfrowa, technologia wspomagająca i dostępność
Dostępność szkolnictwa wyższego – postępy, wyzwania i dobre praktyki