Muzyk Sebastian Karpiel-Bułecka w spocie kampanii. Napis: Nie osądzaj. Wspieraj osoby w kryzysie psychicznym"

Ministerstwo Zdrowia ruszyło z nową kampanią społeczną „Zobacz człowieka”, której celem jest walka ze stygmatyzacją osób doświadczających zaburzeń psychicznych.

Celem kampanii jest również zdefiniowanie pojęcia stygmatyzacji oraz zaprezentowanie postawy wspierania, a nie osądzania.

Co jeszcze warto o niej wiedzieć?

„Sądziłem, że…” czyli nie osądzaj, tylko bądź

Hasłem kampanii jest nie tylko „Zobacz człowieka…”. W spotach i materiałach informacyjnych wykorzystano również bardzo popularny zwrot, pojawiający się w rozmowach na temat kryzysów psychicznych, czyli „Sądziłem, że…”.

Pomysłodawcy kampanii wykorzystują go jednak w dwojakim znaczeniu.

Z jednej strony bowiem wyrażenia „Sądziłem, że…” używa się wtedy, gdy rozmówca chce podkreślić, że coś mu się wydawało, bo nie wiedział i nie rozumiał. Z drugiej strony samo wyrażenie zawiera w sobie stygmatyzację oraz osąd i wydanie wyroku.

Kampania Ministerstwa Zdrowia, wykorzystując zwrot „Sądziłem, że…”, uzmysławia, by nie patrzeć na drugiego człowieka przez zaburzeń psychicznych. Zamiast tego warto spojrzeć na niego całościowo.

Twarze kampanii

W kampanii wezmą udział znani aktorzy, piosenkarze i celebryci, podkreślając, że kryzys psychiczny może dotknąć każdego, niezależnie od wysokiego statusu materialnego, sławy, bogactwa czy urody. Ich wyznania mają ośmielić innych do otwartego mówienia o własnych trudnościach natury psychicznej.

Głównymi ambasadorami akcji w jej pierwszej odsłonie są Sebastian Karpiel-Bułecka oraz Julia Wróblewska. Kampanię wesprą historiami swoich doświadczeń również inne znane osoby, które wezmą udział w filmach edukacyjnych. Materiały będą stopniowo publikowane na stronie internetowej projektu.

Oprócz spotów z celebrytami przygotowane są filmy edukacyjne z udziałem ekspertów. Kampania skierowana jest przede wszystkim do młodzieży i młodych dorosłych w wieku 16-30 lat, a także mężczyzn w wieku 30-45 lat, ze szczególnym uwzględnieniem osób zamieszkujących mniejsze miejscowości, poniżej 5 tys. mieszkańców.

Kampania potrwa do końca 2024 roku.

Przydatne linki:

Exit mobile version