#WebAIM po raz dziesiąty przeprowadziło badania wśród użytkowników czytników ekranu.
Poniżej prezentujemy subiektywne podsumowanie wyników okiem Piotra Witka, naszego specjalisty ds. dostępności.
1. Z czytnika NVDA korzysta 65,6% niewidomych i słabowidzących użytkowników na świecie.
2. Z czytnika Narrator korzysta 37.3% użytkowników, z VoiceOver 43.9%. Oznacza to, że nie są tak niszowe, jak wydaje się wielu osobom.
3. Aż 38% użytkowników czytników ekranu korzysta z możliwości wprowadzania danych w pola edycyjne za pomocą alfabetu brajla. Pokazuje to, jak ważne jest umożliwienie prowadzania danych na wiele różnych sposobów.
4. 70.6% niewidomych i słabowidzących osób korzysta głównie z urządzeń mobilnych Apple. Receptą na sukces tej marki jest stosowane przez nią projektowanie uniwersalne.
5. 58% użytkowników preferuje aplikacje mobilne do załatwiania różnych spraw w internecie, co skłania do refleksji, czy rozbudowany serwis www jest naprawdę potrzebny.
6. Jedynie 34.6% użytkowników z niepełnosprawnościami uważa, że z roku na rok internet staje się bardziej dostępny. Z kolei aż 18.6% z nich myśli, że stał się on bardziej niedostępny i ta wartość wzrasta.
7. Z kolei 45.9% „pełnosprawnych” respondentów ankiety uważa, że internet jest bardziej dostępny. Dlatego też zalecamy dużą dozę ostrożności w stosunku do entuzjastycznych raportów dostępności różnych firm i organizacji.
8. 67% użytkowników nigdy lub rzadko zgłasza błędy dostępnościsiowe w serwisach internetowych. Dlatego też tak ważne jest samodzielne zamawianie lub przeprowadzanie audytów dostępności.
9. 68.2% osób niewidomych i słabo widzących nie życzy sobie opisów swojego wyglądu przez prelegentów i prowadzących różnych webinarów czy konferencji online.
10. 88,8% użytkowników czytników ekranu uważa programowanie nagłówków za przydatne. To argument, który z pewnością wykorzystamy w trakcie naszych szkoleń z dostępności cyfrowej!
Słowo od Piotra:
„I już na sam koniec, głównie ekspertów od UX zachęcam do zerknięcia na elementy sprawiające użytkownikom czytniku ekranu największe problemy w poruszaniu się po stronach www. One od lat się nie zmieniają, co powinniście wziąć sobie do serca.”
Źródło – Screen Reader User Survey #10 Results: