GUMed bez barier - Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego

logotypy unijne, świadczące o dofinansowaniu
logotyp Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i logotyp FIRR

Źródło finansowania / nazwa programu:
Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+)

Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS)

Biuro projektu / obszar realizacji:

Kraków/Gdańsk

Okres realizacji:

2024-08-01 – 2028-07-31

Wartość Projektu/Wysokość wkładu Funduszy Europejskich:

5 364 430,50 zł/4 426 728,05 zł

Cele oraz krótka charakterystyka Projektu:

Gdański Uniwersytet Medyczny uruchomił projekt „GUMed bez barier”.  Za ponad 5 milionów złotych powstanie w Uczelni wiele udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. Szczególny nacisk zostanie położony na podniesienie świadomości kadry na temat funkcjonowania osób z niepełnosprawnością.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w grudniu 2023 r. w Polsce, były nieco ponad 4 miliony osób z ważnym orzeczeniem o niepełnosprawności. Tak wynika z oficjalnych statystyk. Jednak nieoficjalne szacunki mówią, że osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami w naszym kraju może być nawet 7-8 milionów. I to właśnie dla tych osób zmieni się Gdański Uniwersytet Medyczny. Podniesienie świadomości w zakresie niepełnosprawności wpłynie pozytywnie na zmiany wewnątrz struktur Uczelni. Ponadto, dla otoczenia, w szczególności dla kandydatów na studia, będzie sygnałem, że Gdański Uniwersytet Medyczny jest otwarty na osoby ze szczególnymi potrzebami. I właśnie tę otwartość podkreśla koordynator projektu, prorektor ds. studenckich prof. dr hab. Aleksandra Gaworska-Krzemińska – Projekt “Uczelnia bez barier” to przede wszystkim odpowiedź na potrzeby osób z niepełnosprawnościami wśród studentów i pracowników naszej Uczelni, a także cykl szkoleń, które pozwolą kadrze akademickiej i pracownikom administracji podnieść świadomość i uzyskać wiedzę w zakresie funkcjonowania i aktualnych potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób ze szczególnymi potrzebami.

W ramach przygotowań do projektu zidentyfikowano bariery w obszarze dostępności Uczelni i określono na ich podstawie potrzeby. Nacisk zostanie położony na likwidację bariery związanej ze zbyt niską świadomością kadry na temat funkcjonowania osób z niepełnosprawnością. Zostanie to osiągnięte m.in. poprzez przeszkolenie kadry i organizację wizyt studyjnych. Wsparciem w ramach projektu planuje się objąć 450 osób (w tym 315 kobiet i 135 mężczyzn), tj. 190 osób z kadry administracyjnej (133 K i 57 M) oraz 260 nauczycieli akademickich (182 K i 78 M), co stanowi nieco ponad 20% kadry. Grupę docelową będą stanowić kadra kierownicza, dydaktyczna i administracyjna, w tym pracownicy jednostki ds. dostępności zatrudnieni w Gdańskim Uniwersytecie Medycznym. Dopuszcza się również udział przedstawicieli i przedstawicielek reprezentujących zinstytucjonalizowane struktury studenckie. – Zależy nam, aby zapewnić optymalny dostęp do nauki osobom z niepełnosprawnościami i ułatwić proces komunikacji, dlatego sukcesywnie likwidujemy bariery architektonicznie w budynkach Uczelni, instalujemy odpowiednie urządzenia i wprowadzamy usprawnienia, które ułatwiają poruszanie się po uczelnianych kampusach i korzystanie z dostępnej infrastruktury. Systematycznie dostosowujemy oprogramowanie i montujemy sprzęt ułatwiający uczenie się osobom z niepełnosprawnościami. Tworzymy również dedykowane biuro do obsługi osób z niepełnosprawnościami, gdzie oprócz wsparcia informacyjnego czy sprzętowego, będzie można uzyskać wsparcie psychologiczne – dodaje koordynator projektu, prorektor ds. studenckich prof. dr hab. Aleksandra Gaworska-Krzemińska.

W ramach projektu „GUMed bez barier”, Uniwersytet zmieni się w 8 obszarach. Są to:

  1. struktura organizacyjna (wyodrębnienie w strukturze Uczelni Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnością, objęcie większym wsparciem psychologicznym studentów i pracowników Uczelni, powołanie zespołu eksperckiego, stworzenie biuletynu informacyjnego dla kandydatów na studia),
  2. dostępność architektoniczna (na podstawie przeprowadzonej analizy bieżącego stanu architektonicznego, realizacja dwóch inwestycji na Wydziale Farmaceutycznym, jak budowa windy oraz podjazdu dla wózków),
  3. dostępność informacyjno-komunikacyjna (przeprowadzenie analizy dostępności informacyjno-komunikacyjnej oraz poprawa dostępności materiałów, zaangażowanie tłumacza języka migowego na wydarzenia organizowane przez Gdański Uniwersytet Medyczny, zakup sprzętu niezbędnego do poprawnego działania oprogramowania do transkrypcji),
  4. dostępność cyfrowa (audyt i dostosowanie stron i serwisów internetowych Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego),
  5. technologie (stworzenie stanowiska dostępnego w Bibliotece Głównej, montaż pętli indukcyjnych na dwóch aulach wykładowych, dostosowanie działu rekrutacji do obsługi osób z niepełnosprawnościami – zakup komputerów dotykowych, stworzenie programu automatycznych odpowiedzi na stronie internetowej uczelni, poprawa sposobu ewakuacji osób z niepełnosprawnością poprzez zakup krzesełek do ewakuacji),
  6. procedury (dostosowanie obowiązujących dokumentów do wymogów dotyczących dostępności, stworzenie nowych procedur związanych z potrzebami osób z niepełnosprawnościami),
  7. usługi wspierające edukację (zakup wrzutni nocnej, która umożliwi oddawanie książek o dowolnej godzinie, na potrzeby Biblioteki Głównej, doposażenie uczelnianej wypożyczalni – sprzętu),
  8. działania podnoszące świadomość o niepełnosprawności (organizacja wyjazdów studyjnych oraz specjalistyczne szkolenie pracownika BON, organizacja szkoleń podnoszących świadomość kadry Uczelni w zakresie potrzeb osób z niepełnosprawnościami, organizacja szkoleń specjalistycznych, m.in.:
  • dostępność wydarzeń
  • komunikacja z osobami ze specjalnymi potrzebami w sytuacjach kryzysowych
  • dostępność cyfrowa
  • dostępność materiałów informacyjnych i dydaktycznych
  • komunikacja z osobami z niepełnosprawnościami
  • dostępność biblioteki dla osób z niepełnosprawnościami
  • wsparcie studentów z niepełnosprawnościami w procesie dydaktycznym
  • dostępność architektoniczna i projektowanie uniwersalne
  • ewakuacja osób z niepełnosprawnościami w sytuacji kryzysowej
  • dostępność lektoratów
  • dostępność zajęć sportowych
  • dostępne działania promocyjne)

Projekt realizowany w partnerstwie:

Gdański Uniwersytet Medyczny (lider projektu)

ul. M. Skłodowskiej-Curie 3a

80-210 Gdańsk

Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego (Partner Projektu)

ul. Świętokrzyska 14

30-015 Kraków 

Kontakt:

Anna Rdest

anna.rdest@firr.org.pl

tel. 663883335

Projekt realizowany w ramach FERS.00.00, priorytet FERS.03.00, działanie FERS.03.01, Instytucja Organizująca Nabór: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, numer naboru FERS.03.01-IP.08-0103/24. Zakres interwencji Działania na rzecz promowania równości szans i aktywnego udziału w życiu społecznym.

Projekt dofinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), Priorytetu 3 Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami (EFS+), Działanie 03.01 Dostępność szkolnictwa wyższego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):

1) poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,

2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Wróć do początku strony