Źródło finansowania / nazwa programu:
Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+)
Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS)
Biuro projektu / obszar realizacji:
Kraków/Katowice
Okres realizacji:
2024-09-01 – 2027-02-28
Wartość Projektu/Wysokość wkładu Funduszy Europejskich:
1 910 730 zł/1 626 246,40 zł
Cele oraz krótka charakterystyka Projektu:
Cel główny projektu to osiągnięcie przez uczelnię docelowego, trwałego modelu wsparcia osób z niepełnosprawnością (dalej OSP), w wyniku realizacji działań w ośmiu obszarach istotnych dla OSP, na poziomie ścieżki Start, oraz późniejsze funkcjonowanie modelu po zakończeniu realizacji projektu, przekładające się na:
- adekwatne wsparcie interesariuszy uczelni (studenci, pracownicy, kandydaci, inne osoby fizyczne korzystające z krótkich form nauki), doświadczających trudności w zakresie dostępności, o konieczne, wynikające z samooceny uczelni, działania, pozwalające wzmocnić potencjał uczelni w w/w obszarach oraz lepiej dopasować działania do rzeczywistych potrzeb uczelni i jej interesariuszy,
- zmiany organizacyjne w strukturze uczelni, związane z funkcjonowaniem wsparcia OSP i przyjęcie odpowiednich procedur, pozwalające na zmniejszenie barier w dostępności do edukacji na poziomie wyższym,
- podnoszenie świadomości i kompetencji kadry uczelni związanych z funkcjonowaniem OSP,
- eliminację barier architektonicznych, technologicznych (cyfrowych, komunikacyjnych, uzupełnienie brakującego sprzętu).
Główne rezultaty, które zostaną osiągnięte w wyniku realizacji projektu:
- uczelnia – Uczelnia Metropolitalna, która wdrożyła zmiany organizacyjne, w szczególności dotyczące powołania Biura ds. OSP, i procedury oraz wsparła swoich interesariuszy (studenci, pracownicy, kandydaci, inne osoby fizyczne korzystające z krótkich form nauki) w zakresie potrzeb zgłaszanych przez OSP,
- dostosowany dziekanat,
- zakupiony sprzęt dla pracowników uczelni, którzy odbyli szkolenia podnoszące wiedzę i świadomość potrzeb OSP,
- wypracowany trwały model wsparcia OSP, stosowany również po zakończeniu realizacji projektu.
Grupa docelowa projektu:
- uczelnia – Uczelnia Metropolitalna, na rzecz funkcjonowania której realizowane jest wsparcie ze środków EFS+, zgodnie z zapisem dokumentacji konkursowej.
Inni uczestnicy projektu:
- pracownicy/pracowniczki wnioskodawcy (20 osób, w tym 15 K, 5M)
podnoszący świadomość i kompetencje w zakresie potrzeb OSP.
Główne zadania: cel główny zostanie osiągnięty dzięki realizacji celów szczegółowych i zadań, odpowiadających i opartych na ośmiu obszarach dostępności
- wzmocnienie struktury uczelni (powołanie i działalność Biura ds. OSP we współpracy ze środowiskami wspierającymi OSP),
- architektoniczny (modernizacje),
- informacyjno-komunikacyjny (usługi i sprzęt do skutecznej komunikacji),
- cyfrowy (sprzęt cyfrowy),
- technologii wspomagających OzN (oprogramowanie),
- wypracowanie kompleksowych uczelnianych procedur dotyczących OSP,
- konkretne usługi wspierające edukację OSP (przystosowanie materiałów, pomoc psychologa, zajęcia sportowe, lektorat języka angielskiego),
- działania podnoszące świadomość (szkolenia dla pracowników).
Zadania:
Zadanie nr 1 Wzmocnienie struktury organizacyjnej uczelni w celu kompleksowego wsparcia interesariuszy o szczególnych potrzebach, w tym z niepełnosprawnością.
Wynikiem ścieżki Start i realizacji modelu prawno-człowieczego, gwarantującego równość praw Osób z Niepełnosprawnością, jest powołanie Biura Zadań Nietypowych (BZN):
- BZN pełni rolę jednostki ds. dostępności, powołanej w strukturze UM.
- BZN uzyska stałą, wolną od barier, dedykowaną siedzibę (osobny pokój w spełniającym standardy dostępności budynku), pozwalającą na przyjmowanie OSP (osób o szczególnych potrzebach) w warunkach zapewniających komfort i poufność rozmów.
Motyw przewodni działania: Nie popadaj w BeZNadzieję. Wesprzemy!
W skład BZN wejdą:
- Pełnomocni(cz)k(a) ds. OSP,
- Specjalist(k)a ds. dostępności,
- Dorad(ca/czyni)/edukacyjn(y/a),
- Specjalist(k)a ds. dostępności cyfrowej/architektonicznej.
Zadanie nr 2 Wdrożenie w uczelni procedur niezbędnych dla zapewnienia dostępności we wszystkich obszarach.
kompleksowe przyjęcie zbioru wymaganych procedur, wynikające z konieczności:
- nadania procedurom charakteru ogólnouczelnianego, określenie w nich obowiązków, sposobu ich realizacji i odpowiedzialności wszystkich jednostek Uczelni Metropolitalnej,
- poszerzenia zakresu procedur o wszystkie OSP, określenie ich uprawnień i koniecznych działań,
- konieczności przyjęcia procedur we wszystkich 8 obszarach dostępności, wymaganych w ścieżce Start.
Zadanie nr 3 Zapewnienie interesariuszom dostępności architektonicznej uczelni.
- Zaangażowanie koordynatora dostępności architektonicznej w celu opracowania i wdrożenia licznych procedur regulujących obszar 2, w tym ewakuacji.
- Zakup drobnego wyposażenia.
- Realizacja w pełni ścieżki Start.
Zadanie nr 4 Zapewnienie interesariuszom dostępności informacyjno-komunikacyjnej.
- Zapewnienie BZN pełnej dostępności informacyjno-komunikacyjnej (DIK), zgodnie z ustawą o dostępności, w tym:
- publikowane i przekazywane informacje będą opisane prostym językiem, będą spełniać zasady PU; wszystkie materiały i komunikaty BZN będą w pełni dostępne, przekazywane przez co najmniej 2 kanały,
- stałe uruchomienie korzystania z dostępnych kanałów komunikacji z BZN, zgodnych z potrzebami OSP (e-mail, telefon, sms, komunikator, Teams, wizyta w BZN),
- zamieszczona na www UM i www BZN, przekazywana w dziekanacie, łatwo dostępna informacja o w/w kanałach, barierach w DIK wszystkich obiektów UM, w których kształcą się lub są obsługiwani studenci i słuchacze.
- Zakup sprzętu wspomagającego komunikację (pętle indukcyjne, mikrofony, głośniki, słuchawki), aplikacji wspomagających komunikację zdalną i bezpośrednią, oprogramowania (udźwiękowienie, powiększenie, adaptacja informacji).
- Zaangażowanie tłumacza języka migowego.
- Kurs tworzenia dostępnej informacji i dokumentów dla BZN i innych działów UM.
- Bieżący monitoring DIK w działalności UM, współpraca z innymi jednostkami UM.
Zadanie nr 5 Zapewnienie interesariuszom dostępności cyfrowej.
- Dostępność zostanie zapewniona dzięki zaangażowaniu koordynatora ds. dostępności cyfrowej i podtrzymana przez cały okres projektu.
- UM zamieści na w/w stronach deklaracje dostępności, zawierające wszystkie wymagane wzorem dokumentu, autorstwa Ministerstwa Cyfryzacji, informacje o dostępności cyfrowej i architektonicznej, zgodnie z warunkami technicznymi publikacji.
- Koordynator:
- prowadzi bieżący monitoring dostępności i kompleksowe badanie raz w roku ewidencjonowanego stanu dostępności cyfrowej (zgodności z WCAG); zapewnia systemowo dostępność, opracuje plan likwidacji barier/problemów,
- pełni rolę administratora dostępności cyfrowej UM, wykazanego w deklaracji dostępności, dba o dostępność cyfrową, szkoli administratorów strony w zakresie standardów WCAG, stworzy przyjęte na UM procedury/wytyczne o dostępności cyfrowej www i dokumentów, multimediów; obsłuży skargi użytkowników w tym zakresie,
- stworzy wytyczne, uwzględniające wymagania ustawy o zapewnianiu dostępności OSP przy tworzeniu umów i opisów przedmiotu zamówienia nowo zamawianych produktów (stron internetowych/aplikacji mobilnych/systemów informatycznych),
- zapewni dostępność platformy nauczania online.
- Zakup sprzętu (tablic).
Zadanie nr 6 Zapewnienie technologii wspierających edukację interesariuszy.
- UM zapewni zaplecze technologiczne (dostępne wybrane stanowiska komputerowe, oprogramowanie i aplikacje dostępowe, sprzęt wspomagający udźwiękowienie, lupy, program powiększający do czytelni, czytnik języka Braille’a, pętle indukcyjne do sal i dziekanatu), umożliwiające OSP udział we wszystkich aspektach procesu kształcenia: udział w zajęciach, realizacja procesu administracyjnego, udział w wydarzeniach (kulturalnych, społecznych) studenckich i pracowniczych, korzystanie z zaplecza socjalnego (świadczenia). Korzystanie z baz bibliotecznych online jest zapewnione. UM nie oferuje studentom zakwaterowania.
- Opracowanie i wdrożenie procedury, by wszystkie zakupy i usługi BZN spełniały warunki technologicznej dostępności.
- Bieżący monitoring poziomu dostępności technologicznej, współpraca z innymi jednostkami UM.
Zadanie nr 7 Zapewnienie usług wspierających edukację interesariuszy.
- Ewaluacja potrzeb OSP co do zapewnianych przez UM usług.
- Zaangażowanie dorad(cy/czyni) edukacyjne(go/j) dla wsparcia OSP.
- Zaplanowanie i wdrożenie procedury kompleksowego wsparcia obejmującego wszystkie OSP, bez względu na rodzaj i nasilenie potrzeb/stopień niepełnosprawności, zapewniającego rekrutację i kształcenie zgodnie z 7 zasadami wsparcia edukacyjnego, przyjętymi uchwałą KRASP.
- Wdrożenie rocznego systemu planowania działań i wydatków związanych ze wsparciem edukacyjnym OSP, obejmującego ogół działań w uczelni, finansowanych z projektu i innych źródeł.
- Opracowanie i publikacja na www BZN pełnego, czytelnego katalogu zapewnianych OSP usług wspierających edukację, zasady przyznawania wsparcia, w podziale na usługi ciągłe i uruchamiane w zależności od potrzeb. Powstanie ostateczny katalog usług ścieżki Start. Zaplanowany zostanie katalog do ścieżki Rozwój (realizacja poza niniejszym projektem).
- Współpraca ze wszystkimi jednostkami UM w zakresie adaptacji procesu kształcenia OSP.
- Powiązanie wsparcia z zagwarantowaniem zaplecza technologicznego i technicznego, pozwalającego na aktywny udział OSP w działaniach UM: edukacyjnych, sportowych, kulturalnych.
- Przeprowadzenie konkretnych działań dla OSP (wynikających ze zdiagnozowanych ankietą potrzeb):
- poradnictwo psychologiczne,
- zajęcia sportowe,
- zindywidualizowany lektorat języka angielskiego,
- adaptacja materiałów dydaktycznych.
Zadanie nr 8 Uzyskanie przez kadrę uczelni świadomości niepełnosprawności i potrzeb interesariuszy w wyniku realizacji planu szkoleniowego.
- Rozpoczęcie w UM procesu podnoszenia wśród kadry świadomości niepełnosprawności, wiedzy o dostępności, by ulepszyć kształcenie OSP.
- 6h x 2 grupy przekrojowego szkolenia podstaw świadomości potrzeb OSP, przegląd konsekwencji różnych niepełnosprawności dla:
- całego zespołu BZN,
- co najmniej 1/2 kadry kierowniczej,
- wybranych dydaktyków i pracowników administracji, na podstawie zdiagnozowanych potrzeb.
3.6 h x 3 szkolenia specjalistyczne całego zespołu BZN i wybranych innych członków kadry, z zakresu dostępności: cyfrowej, materiałów dydaktycznych, komunikacji.
Zadanie nr 9 Koszty pośrednie.
W ramach zadania realizowane będą działania administracyjne związane z techniczną obsługą realizacji projektu, która nie wymaga podejmowania merytorycznych działań związanych z osiągnięciem celu projektu, w szczególności:
a) zaangażowanie kierownika projektu oraz innego personelu bezpośrednio zaangażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie; w ramach zadania rozliczane będą koszty wynagrodzenia tych osób, wyposażenia ich stanowiska pracy, ich przejazdów, delegacji służbowych i szkoleń oraz koszty związane z wdrażaniem polityki równych szans przez te osoby;
b) strategiczne zarządzanie projektem, w tym koszty zarządu (koszty wynagrodzenia osób uprawnionych do reprezentowania jednostki, których zakresy czynności nie są przypisane wyłącznie do projektu, np. kierownik jednostki), w tym koszty związane z posiedzeniami Grupy Sterującej;
c) zaangażowanie personelu obsługowego (obsługa kadrowa, finansowa, administracyjna, sekretariat, kancelaria, obsługa prawna, w tym dotycząca zamówień) na potrzeby funkcjonowania jednostki;
d) obsługa księgowa (wynagrodzenia osób księgujących wydatki w projekcie);
e) wydatki związane z prowadzeniem wyodrębnionego na rzecz projektu rachunku płatniczego;
f) działania informacyjno-promocyjne projektu (zakup materiałów promocyjnych i informacyjnych, utworzenie i prowadzenie strony internetowej o projekcie, oznakowanie projektu, plakaty, ulotki, itp.), z wyłączeniem działań, o których mowa w art. 50 ust. 1 lit. E rozporządzenia ogólnego;
g) usługi pocztowe, telefoniczne, internetowe, kurierskie związane z obsługą administracyjną projektu;
h) koszty biurowe związane z obsługą administracyjną projektu (zakup materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych, koszty usług powielania dokumentów).
Projekt realizowany w partnerstwie:
Uczelnia Metropolitalna (lider projektu)
ul. Krasińskiego 2,
40-952 Katowice
Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego (Partner Projektu)
ul. Świętokrzyska 14
30-015 Kraków
Kontakt:
Agata Szal
agata.szal@firr.org.pl
tel. 693337413
Projekt realizowany w ramach FERS.00.00, priorytet FERS.03.00, działanie FERS.03.01, Instytucja Organizująca Nabór: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, numer naboru
FERS.03.01-IP.08-0106/24-00. Zakres interwencji Działania na rzecz promowania równości szans i aktywnego udziału w życiu społecznym.
Projekt dofinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), Priorytetu 3 Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami (EFS+), Działanie 03.01 Dostępność szkolnictwa wyższego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Dostępna Uczelnia… wpis na Facebook
Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.