Statut Fundacji Instytut Rozwoju Regionalnego - Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1

Fundacja pod nazwą Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego zwana dalej Fundacją ustanowiona została przez Fundatorów aktem notarialnym sporządzonym w dniu 9 lipca 2003 r. przez notariusza Katarzynę Gruszczyńską i działa na podstawie ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (Dz. U. Nr 46 z 1991 r. z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego Statutu.

§ 2

Fundacja posiada osobowość prawną.

§ 3

Fundacja prowadzi działalność statutową na rzecz ogółu społeczności.

§ 4

Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej oraz, z zachowaniem obowiązujących przepisów, terytoria innych państw.

§ 5

Siedzibą Fundacji jest miasto Kraków.

§ 6

Fundacja została powołana na czas nieokreślony.

§ 7

  1. Fundacja realizuje swoje zadania samodzielnie lub we współpracy z innymi organizacjami.
  2. Fundacja może tworzyć oddziały, zakłady, filie, spółki, a także przystępować do spółek i fundacji oraz występować jako członek wspierający stowarzyszeń.
  3. Fundacja może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym profilu działania zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
  4. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą.

§ 8

Organami nadzoru nad Fundacją ze względu na cele Fundacji są: ze strony administracji rządowej minister właściwy dla spraw zabezpieczenia społecznego oraz ze strony administracji samorządowej Prezydent Miasta Krakowa.

§ 9

Fundacja ma prawo używania odznak i pieczęci.

§ 10

Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania tylko majątkiem własnym.

Rozdział II
Cele i sposoby realizacji

§ 11

  1. Celem działania Fundacji jest promowanie, wspomaganie oraz propagowanie rozwoju regionalnego, to jest:
    1. działanie na rzecz osób z niepełnosprawnościami, w tym na rzecz osób niewidomych i słabowidzących,
    2. działalność wspomagająca rozwój gospodarczy i działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, w tym:
      1. tworzenie warunków wzrostu konkurencyjności regionów,
      2. przeciwdziałanie marginalizacji niektórych obszarów w ramach regionów,
      3. sprzyjanie długofalowemu rozwojowi gospodarczemu regionów,
      4. promowanie spójności ekonomicznej, społecznej i terytorialnej regionów,
      5. oddziaływanie na zmiany struktury gospodarczej,
      6. zwiększanie dochodów ludności,
      7. poprawa produktywności gospodarki, wydajności pracy,
      8. rozwój przedsiębiorczości,
      9. wzmacnianie regionalnej bazy ekonomicznej,
      10. rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności,
      11. tworzenie i absorpcja innowacji na rzecz rozwoju gospodarczego,
      12. przyczynianie się do dostępu do najnowszych technologii,
    3. nauka, edukacja, oświata i wychowanie, w tym:
      1. tworzenie i absorpcja innowacji na rzecz nauki,
      2. budowa i umacnianie społeczeństwa informacyjnego,
      3. zwiększanie poziomu wiedzy,
      4. poprawianie jakości kształcenia,
    4. promocja zatrudnienia i aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy, w tym:
      1. rozwój zawodowy i reorientacja zawodowa,
    5. upowszechnianie i ochrona praw kobiet oraz działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn, w tym:
      1. eliminowanie nierówności i promowanie równości pomiędzy kobietami i mężczyznami,
    6. ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego, w tym:
      1. ochrona środowiska,
    7. ochrona i promocja zdrowia oraz pomoc społeczna,
    8. kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i tradycji, w tym:
      1. zachowanie i odbudowa dziedzictwa kulturowego,
    9. krajoznawstwo oraz wypoczynek dzieci i młodzieży,
    10. upowszechnianie kultury fizycznej i sportu,
    11. upowszechnianie i ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich a także działania wspomagające rozwój demokracji.
  2. Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
    1. inicjowanie, organizowanie, prowadzenie, wspieranie i finansowanie szkoleń, konferencji, seminariów, sympozjów, spotkań, zjazdów naukowych itp.,
    2. inicjowanie, organizowanie, prowadzenie, wspieranie i finansowanie targów, wystaw, pokazów itp.,
    3. inicjowanie, organizowanie, prowadzenie i finansowanie konkursów,
    4. tworzenie, prowadzenie, wydawanie, dystrybuowanie, wspieranie i finansowanie informatorów, czasopism, książek, filmów i innych publikacji multimedialnych,
    5. inicjowanie, organizowanie, prowadzenie i finansowanie kampanii społecznych, promocyjnych i informacyjnych,
    6. opracowywanie, wdrażanie, promowanie, wspieranie i finansowanie rozwiązań technicznych i organizacyjnych służących realizacji celów,
    7. udzielanie finansowego i rzeczowego wsparcia,
    8. organizowanie, prowadzenie, wspieranie i finansowanie doradztwa personalnego i pośrednictwa pracy,
    9. inicjowanie, tworzenie i wspieranie grup (samo)pomocowych oraz (samo)aktywizacyjnych i ich sieci,
    10. wspieranie i wdrażanie do głównego nurtu polityki opracowywanych rozwiązań systemowych,
    11. upowszechnianie opracowywanych rozwiązań systemowych,
    12. rehabilitację zawodową, społeczną i psychoruchową,
    13. inicjowanie, tworzenie, prowadzenie, wspieranie i finansowanie centrów informacyjnych,
    14. inicjowanie, organizowanie, prowadzenie, wspieranie i finansowanie innych usług informacyjnych i doradczych,
    15. prowadzenie współpracy z uczelniami i innymi jednostkami naukowymi oraz organizacjami jednostek naukowych,
    16. fundowanie stypendiów,
    17. tworzenie, opracowywanie i wspieranie programów edukacyjnych,
    18. inicjowanie, organizowanie, prowadzenie, wspieranie i finansowanie projektów naukowo badawczych,
    19. inicjowanie, organizowanie, uczestniczenie, wspieranie i finansowanie inicjatyw edukacyjnych, naukowych oraz dotyczących przedsiębiorczości,
    20. prowadzenie współpracy z przedsiębiorstwami i organizacjami przedsiębiorstw,
    21. inicjowanie, organizowanie, utrzymywanie, wspieranie i finansowanie współpracy, oraz powiązań między jednostkami naukowymi a przedsiębiorstwami,
    22. inicjowanie, organizowanie, uczestniczenie, wspieranie i finansowanie transferu technologii,
    23. inicjowanie, organizowanie, promowanie, wspieranie i finansowanie imprez i wydarzeń naukowych, gospodarczych, sportowych, kulturalnych lub o charakterze społecznym,
    24. współpracę w realizacji zadań statutowych z podobnymi organizacjami krajowymi i zagranicznymi,
    25. inicjowanie, opracowywanie, prowadzenie, wspieranie i finansowanie innych działań, mających na celu realizację celów statutowych.
  3. Cele działania Fundacji mogą zostać zmienione jedynie w drodze zmiany statutu.

Rozdział III
Organy

§ 12

  1. Organami Fundacji są:
    1. Rada Fundatorów,
    2. Rada Programowa,
    3. Zarząd,
    4. Komisja Rewizyjna.
  2. Rada Fundatorów może podjąć decyzję o powołaniu i likwidacji innych organów Fundacji.

§ 13

  1. Członkami Rady Fundatorów są Fundatorzy/Fundatorki.
  2. Członkostwo w Radzie Fundatorów wygasa na skutek śmierci.
  3. Członkowie/członkinie Rady Fundatorów mogą realizować swoje kompetencje poprzez pełnomocników.
  4. Rada Fundatorów wybiera pierwotny skład Rady Programowej, liczący od jednej do dziewięciu osób.

§ 14

  1. Rada Programowa jest najwyższą władzą Fundacji.
  2. Rada Programowa liczy od jednej do dziewięciu osób.
  3. Członkami/członkiniami Rady Programowej są:
    1. członkowie/członkinie wybrani/e w ramach pierwotnego składu przez Radę Fundatorów,
    2. członkowie/członkinie wybrani przez Radę Programową w toku głosowania, na wniosek jednego z członków/członkiń Rady Programowej. W przypadku równego rozłożenia liczby głosów, głos decydujący należy do najstarszego/-ej stażem członka/członkini Rady Programowej,
    3. członkowie/członkinie, którzy nabyli członkostwo wskutek wskazania przez członka/członkinię Rady Programowej na skutek jego/jej zrzeczenia się członkostwa lub śmierci bądź, którzy nabyli członkostwo w trybie dziedziczenia,
    4. członkowie/członkinie, wybrani przez Radę Programową w toku głosowania nad kandydaturą członka/członkini zaproponowaną Radzie Programowej przez Zarząd. W przypadku równego rozłożenia liczby głosów, głos decydujący należy do najstarszego/-ej stażem członka/członkini Rady Programowej.
  4. Członkostwo w Radzie Programowej wygasa na skutek śmierci lub zrzeczenia się członkostwa.
  5. W przypadku śmierci lub zrzeczenia się członkostwa członka/członkini Rady Programowej jego/jej miejsce w Radzie Programowej przejmuje osoba przez niego/nią wskazana a w przypadku braku wskazania, najstarszy/a z jego/jej spadkobierców/spadkobierczyń.
  6. Członkowie/członkinie Rady Programowej mogą realizować swoje kompetencje poprzez pełnomocników.

§ 15

Do kompetencji Rady Programowej należą wszelkie sprawy niezastrzeżone dla Zarządu i Komisji Rewizyjnej, w szczególności:

  1. uchwalanie Statutu i jego zmian,
  2. wybór nowych członków Rady Programowej,
  3. wybór i odwoływanie członków Zarządu,
  4. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu,
  5. zatwierdzanie preliminarza kosztów działalności Fundacji,
  6. zatwierdzanie bilansu Fundacji,
  7. zatwierdzanie schematu organizacyjnego Fundacji, regulaminów pracy i wynagrodzenia w Fundacji, regulaminu Zarządu i ustanowienia filii Fundacji,
  8. podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego,
  9. podejmowanie uchwały o likwidacji Fundacji i przeznaczenia jej majątku,
  10. inne wynikające z niniejszego statutu.

§ 16

Posiedzenia Rady Programowej są zwoływane:

  1. z własnej inicjatywy,
  2. na pisemny wniosek Zarządu

§ 17

  1. Kadencja Zarządu trwa 3 lata.
  2. Członkowie Zarządu są powoływani i odwoływani przez Radę Programową.
  3. Członkostwo w Zarządzie wygasa na skutek śmierci, odwołania przez Radę Programową lub zrzeczenia się członkostwa.
  4. Fundatorzy mogą być członkami Zarządu.
  5. Liczba członków Zarządu wynosi od jednej do dziewięciu osób, a ich ilość jest określana przez Radę Programową w zależności od potrzeb.
  6. Uchwały Zarządu podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/2 liczby członków Zarządu. W przypadku równej ilości głosów głos Prezesa jest głosem rozstrzygającym.

§ 18

  1. Zarząd kieruje całokształtem działalności Fundacji zgodnie z uchwałami i poleceniami Rady Programowej, reprezentuje ją na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Radą Programową.
  2. Posiedzenia Zarządu odbywają się z inicjatywy Prezesa/Prezeski Zarządu.
  3. Ustalenia z posiedzeń Zarządu zapisywane są w formie uchwał.

§ 19

Do zakresu działania Zarządu należy:

  1. realizacja uchwał i poleceń Rady Programowej,
  2. prowadzenie bieżącej działalności Fundacji,
  3. uchwalanie regulaminów Fundacji,
  4. ustalanie budżetu Fundacji,
  5. sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
  6. podejmowanie decyzji w sprawie nabycia, zbycia i dysponowania majątkiem Fundacji, za wyjątkiem nabycia i zbycia majątku nieruchomego,
  7. podejmowanie decyzji w sprawie zaciągania zobowiązań w imieniu Fundacji,
  8. organizacja i prowadzenie działalności gospodarczej,
  9. powoływanie sekcji i zespołów do poszczególnych prac i zagadnień,
  10. ocena działalności powołanych sekcji i zespołów,
  11. składanie sprawozdań ze swojej działalności Radzie Programowej,
  12. współdziałanie z odpowiednimi organizacjami i instytucjami w kraju i za granicą,
  13. reprezentowanie Fundacji na zewnątrz, w szczególności wobec organów państwowych, osób fizycznych i prywatnych w Polsce oraz za granicą,
  14. współdziałanie z innymi organami powołanymi przez Radę Programową.

§ 20

Zarząd może ustanowić pełnomocnika do realizacji pewnych spraw.

§ 21

Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji oraz reprezentowania Fundacji przed sądem i poza sądem uprawnieni są:

  1. w przypadku zarządu jednoosobowego – Prezes/Prezeska,
  2. w przypadku zarządu wieloosobowego – jednoosobowo Prezes/Prezeska albo Wiceprezes/Wiceprezeska lub dwóch członków/ dwie członkinie niepełniący/ce funkcji prezesa/prezeski ani wiceprezesa/wiceprezeski działających łącznie, lub członek zarządu nie pełniący funkcji prezesa ani wiceprezesa działający łącznie z prokurentem.

§ 22

  1. Rada Programowa może powołać lub zlikwidować Komisję Rewizyjną.
  2. Komisja Rewizyjna może zostać powołana do sprawowania kontroli nad działalnością Fundacji.
  3. Likwidacja Komisji Rewizyjnej będzie równoznaczna z utratą ewentualnego statusu organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów obowiązujących w dniu wprowadzania tego zapisu.
  4. Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 3 lata.
  5. Członkowie/członkinie Komisji Rewizyjnej są powoływani i odwoływani przez Radę Programową z zastrzeżeniem ust. 7 niniejszego paragrafu.
  6. Członkostwo w Komisji Rewizyjnej wygasa automatycznie na skutek upływu kadencji, śmierci, odwołania przez Radę Programową, zrzeczenia się członkostwa lub zaistnienia okoliczności, o których mowa w ust. 8 1)-2) niniejszego paragrafu.
  7. Jeżeli większość członków/członkiń Rady Programowej jest jednocześnie członkami Zarządu, to członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą zostać odwołani przez Radę Programową, chyba że nie realizują statutowych działań Komisji Rewizyjnej, o których mowa w § 202.
  8. Członkowie Komisji Rewizyjnej:
    1. nie mogą być członkami/członkiniami Zarządu ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
    2. nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
    3. mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w Komisji Rewizyjnej zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż określone w odpowiednich przepisach.
  9. Liczba członków Komisji Rewizyjnej wynosi od dwóch do dziewięciu osób, a ich ilość jest określana przez Radę Programową w zależności od potrzeb.
  10. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się nie rzadziej niż raz na rok.
  11. Ustalenia z posiedzeń Komisji Rewizyjnej zapisywane są w formie uchwał.
  12. Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/2 liczby członków.

§ 23

Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:

  1. okresowa kontrola nad całokształtem działalności Fundacji, co najmniej raz rocznie,
  2. przedstawianie Zarządowi i Radzie Programowej uwag i wniosków w sprawie działalności Fundacji oraz zaleceń pokontrolnych dotyczących działalności statutowej i finansowej Fundacji,
  3. składanie sprawozdań i wniosków Radzie Programowej w sprawie udzielania absolutorium ustępującemu Zarządowi.

§ 24

Komisja Rewizyjna w celu wykonania swych zadań kontrolnych jest uprawniona do:

  1. żądania od Zarządu przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji,
  2. żądania od członków/członkiń Zarządu złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień.

Rozdział IV
Majątek i fundusze

§ 25

Majątek Fundacji stanowią nieruchomości, ruchomości, fundusze i wartości niematerialne oraz prawne.

§ 26

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów statutowych, według ogólnych zasad określonych w osobnych przepisach. Dochody z tej działalności służą do realizacji celów statutowych.

§ 27

Źródłami powstania majątku Fundacji są:

  1. darowizny, zapisy i spadki,
  2. dochody z działalności gospodarczej,
  3. dochody z majątku Fundacji,
  4. dotacje, subwencje,
  5. inne źródła zgodne z obowiązującymi przepisami.

§ 28

W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.

§ 29

  1. Fundacja prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  2. W księgach rachunkowych Fundacji działalność gospodarcza jest wyodrębniona od działalności statutowej.

Rozdział V
Inne

§ 30

  1. Przedmiot działalności gospodarczej Fundacji stanowi:
    1. rolnictwo i łowiectwo łącznie z działalnością usługową (PKD 01),
    2. leśnictwo, łącznie z działalnością usługową (PKD 02),
    3. produkcja odzieży i wyrobów futrzarskich (PKD 18),
    4. produkcja skór wyprawionych i wyrobów ze skór wyprawionych (PKD 19),
    5. produkcja drewna i wyrobów z drewna oraz korka (oprócz mebli), artykułów ze słomy i materiałów używanych do wyplatania (PKD 20),
    6. działalność wydawnicza; poligrafia i reprodukcja zapisanych nośników informacji (PKD 22),
    7. produkcja wyrobów chemicznych (PKD 24),
    8. budownictwo (PKD 45),
    9. handel hurtowy i komisowy, z wyjątkiem handlu pojazdami mechanicznymi i motocyklami (PKD 51),
    10. handel detaliczny, z wyjątkiem sprzedaży pojazdów mechanicznych i motocykli; naprawa artykułów użytku osobistego i domowego (PKD 52),
    11. hotele i restauracje (PKD 55),
    12. działalność wspomagająca transport; działalność związana z turystyką (PKD 63),
    13. obsługa nieruchomości (PKD 70),
    14. wynajem maszyn i urządzeń bez obsługi oraz wypożyczanie artykułów użytku osobistego i domowego (PKD 71),
    15. nauka (PKD 73),
    16. pozostałe usługi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (PKD 74),
    17. edukacja (PKD 80),
    18. ochrona zdrowia (PKD 85),
    19. działalność związana z kulturą, rekreacją i sportem (PKD 92),
    20. pozostała działalność usługowa (PKD 93).
  2. Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i rachunkowość według zasad określonych odrębnymi przepisami.

§ 31

  1. Fundacja dba o przejrzystość działania.
  2. Nie są możliwe:
    1. udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków/członkiń, organów lub pracowników/pracowniczek oraz osób, z którymi członkowie/członkinie organów lub pracownicy/pracowniczki Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
    2. przekazywanie majątku Fundacji na rzecz członków/członkiń organów lub pracowników/pracowniczek oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
    3. wykorzystywanie majątku na rzecz członków/członkiń organów lub pracowników/pracowniczek oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji,
    4. zakup towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie/członkinie organów Fundacji lub pracownicy/pracowniczki oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

§ 32

  1. Decyzję w przedmiocie likwidacji Fundacji podejmuje Rada Programowa, wyznaczając jednocześnie likwidatora Fundacji.
  2. Środki majątkowe pozostałe po przeprowadzeniu likwidacji przeznaczone będą na ochronę zdrowia i pomoc społeczną.
  3. O likwidacji Fundacji Zarząd zawiadamia właściwego ministra.

§ 33

  1. Rada Programowa może podjąć decyzję o połączeniu z inną fundacją ustalając jednocześnie warunki połączenia.
  2. Rada Programowa może dokonać zmiany celów Fundacji.
  3. Rada Programowa może dokonać zmiany statutu.
Wróć do początku strony